Az Internet-marketing 10 eddig elhallgatott sikertényezője

Az Internet-marketingről szóló cikkek 98%-a egyszemélyes vállalkozásoknak szól, így gyakorlatilag használhatatlanok azon érett cégvezetők számára, akik okosan vezetik a cégeiket, és nem akarnak mindent maguk elvégezni. Az alábbiakban bemutatom Önnek azt a 10 kulcsfontosságú tényezőt és teendőt, amelyek mindenképpen Önre várnak ha sikeres online jelenlétre pályázik, de amelyeket még biztosan nem tanított Önnek senki.

 

- Gyakorlati útmutató mikro- és kisvállalatok vezetőinek, marketingeseinek

A legtöbb mikro- és kisvállalatnál vagy egyáltalán nincs internetes jelenlét, vagy egy teljesen eredménytelen honlappal kipipálják a feladatot. Persze van ahol igen komoly összegeket szánnak rá a honlap elkészítésére, csakhogy az eredmények nem feltétlenül arányosak a ráfordított összeggel.

Az alábbiakban részléletesen bemutatom, azt a három legfőbb előnyt, amelyekre szert tehet, ha mégis komolyan veszi az internet lehetőségeit, és amelyek közül legalább kettőre nagy valószínűség szerint nem is gondolt. Bemutatom továbbá, hogy hogyan készüljön fel weboldal készítési projektjére, majd megismerheti azt a néhány buktatót is, amelyeket mindenképpen el kell majd kerülnie.

Nos tehát először nézzük azokat az előnyöket, amelyeket egy jól átgondolt, bevételtermelésre tervezett honlap jelenthet cégének:

1, Honlapja jelentős többletbevételt biztosíthat a cég számára, ráadásul sokkal alacsonyabb költséghányaddal, mint hagyományos üzlete. Egy jól elkészített honlap - persze ez cégprofiltól és iparágtól is függ - akár sokszorosára is növelheti egy cég bevételét, de még kevésbé ideális esetben is a cég korábbi forgalmával vetekedő többletbevételt eredményezhet.

2, Mivel az internetes értékesítés és üzletmenet folyamatai sok esetben nagyon jól automatizálhatóak, a költségek nem feltétlenül nőnek egyenes arányban a forgalommal. Egy értékesítési honlap kialakítása során ráadásul olyan feladatok automatizálására is „rákényszerülhet", amelyek hagyományos tevékenységének költségeit is csökkentik, így jelentősen növelve cége profitabilitását.

3, Az internet-marketing során olyan kulcsfontosságú piaci információkhoz juthat hozzá, amelyeket a hagyományos üzletben csak méregdrága piackutatásokkal vagy ipari kémkedéssel lehetne megszerezni. Ezen információk segítségével viszont nem csak az interneten tudja versenytársait lepipálni, hanem hagyományos üzletágát is alaposan fel tudja gyorsítani.

1. A profitmodell kiválasztása

Az első és legfontosabb dolog, hogy ki kell választania azt az internet stratégiát, azt a profit-modellt, amelyet alkalmazni fog. Ez az a pont, ahol a legtöbben hibáznak. Ha ugyanis alapos végiggondolás helyett csupán rendel egy honlapot, ha azt a konkurenciát másolja, akinek szintén nem termel bevételt az oldala, akkor sajnos hiába csinál minden mást jól, az eredmény ugyanúgy nulla lesz, mintha semmit nem csinált volna.

Hogyan válassza tehát ki a megfelelő profit-modellt? Különben is, mit jelent egyáltalán az a kifejezés, hogy profit-modell? Egyszerűen csak annyit takar, hogy hogyan fog a honlap profitot termelni. A profit-modell megállapításakor azt kell kitalálnia, hogy honnan jönnek majd a látogatók, mi lesz az a különleges érték amit máshol nem kapnak meg, miért és hogyan fognak vásárolni, hogyan és hányszor fognak újra vásárolni, stb.

Ez az a pont, ahol nem lehet szentimentális. Nagyon komolyan végig kell gondolnia - a látogató szempontjából - mindazokat a döntéseket, amelyeket a látogatónak meg kell hoznia, míg eljut a vásárlásig, és úgy kell megalkotnia a folyamatot, hogy minden egyes ponton a napnál is világosabb legyen a látogató számára, hogy abba az irányba kell továbbhaladnia, amelyik irány végül vásárlást majd az ismételt vásárlást jelenti.

Könnyű ezt kitalálni? Egyáltalán nem. Mi magunk is folyamatosan küzdünk azzal, hogy képesek legyünk a látogatók szemével látni a cégünket, a kínálatunkat. Ha azonban megpróbálja megspórolni ezt az időt, akkor inkább ne is készíttessen honlapot, hiszen csak pénzkidobás lenne. Ha ugyanis ezen a ponton elvérzik, honlapja biztosan nem fog egyetlen fillér bevételt sem termelni, azzal pedig ne is áltassa magát, hogy „...igen, de legalább jót tesz a márkaismertségnek...", mert egy olyan honlap, amelyiket alig látogatnak - hiszen a rosszul megválasztott stratégiának ez is az eredménye -, az csak annyit segít a márkaismertségnek, mint egy reklámtábla a Hortobágyon egy bokorban.

Sanálom, ha zavaróan szókimondó vagyok, de azt gondolom, hogy már túl sok alaptalan ígéret hangzott el különböző internet „szakértők" szájából!

Rendben. Most, hogy eldöntötte, hogy alaposan végiggondolja weboldala profit-modelljét, hadd segítsek még egy kicsit! Egyik közelmúlt-béli blogbejegyzésemben felsoroltam a leginkább működő internetes profit-modelleket. Ezt a cikket mikro- és kisvállalatok vezetőinek, marketingeseinek írtam, ezért abból fogok kiindulni, hogy Önnek a felsoroltak közül legnagyobb valószínűséggel a Gerilla Piacépítés módszere fogja a legtöbb eredményt hozni.

Amennyiben nem ismerné a Gerilla Piacépítés módszerét röviden bemutatom:

1. Ahelyett, hogy cége termékeit, szolgáltatásait helyezné a középpontba, váljon célpiaca számára megbízható és elismert szakértővé, és ezt a státusz felhasználva építsen e-mail adatbázist jövőbeli lehetséges vevőiből.

2. Az így kialakuló lehetséges ügyfelekből álló tömegnek egyrészt küldjön számukra értékes információt, másrészt adja meg nekik a lehetőséget a vásárlásra.

Ezzel a pofonegyszerűnek hangzó, ám egy picit mégiscsak összetettebb módszerrel hosszú távon olyan különbejáratú piacra tehet szert, amely egyrészt minden korábbi forgalmi elvárást felülmúlhat, másrészt konkurenciája számára elérhetetlen.

Sokan mondják, hogy egy webshop vagy egy egyszerű értékesítési oldal készítése hamarabb hoz eredményt, de az a helyzet, hogy az ilyen oldalak az esetek nagy részében nemhogy hamar, de soha nem hoznak eredményt.

Persze a megfelelő profitmodellt Önnek kell kiválasztania, én nem is szólhatok bele, néhány további ötletet viszont mindenképpen adhatok még a döntéshez:

  1. Vizsgálja meg, hogy a nemzetközi piacon az Önhöz hasonló cégek milyen profit-modellel működnek eredményesen. Azzal, hogy ott nagyobbak a számok most ne törődjön, az ráér később.
  2. Vizsgálja meg, hogy másik, de az Önéhez valamilyen szempontból hasonlatos iparágakban hogyan értek el mások komoly eredményeket.
  3. Beszéljen olyan profikkal, akiknek nagyobb rálátása van az internetes világra, és kérje ki a véleményüket, első lépésként arról, hogy milyen profit-modellt kéne az Ön cégének követnie.
  4. Vizsgálja meg az összes lehetséges profit-modellt abból a szempontból, hogy az Ön cége esetében melyik hogyan és mennyi bevételt hozhatna. Hogyan? Erről szól a cikk következő része.
  5. Írja meg erre vonatkozó kérdését itt, hozzászólás formájában.

2. Végezze el a matek házit!

Mindenki tudja, hogy ha egy nebuló nem csinálja meg a matek házit, akkor a jutalom egy nagy egyes osztályzat. Sokan mégis úgy vágnak bele egy honlap elkészítésébe, hogy az alapvető jövedelmezőségi számításokat sem végzik el. A jutalom természetesen itt is egyes, csakhogy ennek sokkal nagyobb ára van, mint az iskolában.

Milyen számításokról van szó?

Azt kell kiszámolnia, hogy mennyibe fog kerülni 1 Ft bevétel megszerzése weboldalán. Nem olyan bonyolult ez, mint amilyennek látszik. Persze egy csomó feltételezéssel kell majd élnie, iparági átlagokat kell használnia, de sokszor már ez a számítás is nyilvánvalóvá teszi, hogy életképes lesz-e a honlap, vagy nem.

Induljon ki a tervezett weboldal értékesítési folyamatából. Beszéljünk először egy webshopról. Tegyük fel, bannerekből akarja szerezni a látogatottságot. A nagy site-okon a listaárak 6 és 15 Ft között vannak megjelenésenként. Tegyük fel, Ön 5 Ft-ot is ki tud alkudni. Ez azt jelenti, hogy minden egyes alkalommal , amikor valaki látja az Ön hirdetését, ezért Ön 5 Ft-ot fizet. Az általános tapasztalatok szerint - ideális esetben - kb. minden 200. látogató fog átkattintani a hirdetésről a weboldalra. Ez azt jelenti, hogy 1.000 Ft-ba fog kerülni minden egyes látogató. Egy jól elkészített weboldalnál minden 50. látogató vásárol, egy kezdő weboldalnál ez az arány jó esetben 300 látogatóból egy vevő. Ezek alapján a kezdetekben 300.000 Forintot fog elkölteni egy vevőre, később már csak 50.000-et. A kérdés tehát ez: el tud költeni 300.000 Ft-ot, vagy akár csak 50.000 Ft-ot egy vevőre, vagy nem? Ha igen, akkor remek, uccu neki. Viszont legyen felkészülve arra is, hogy a nagyobb értékű termékeknél (utazás, autó, pénzügyi befektetés, stb.) akár rosszabbak is lehetnek ezek a konverziós arányok.

Persze mondhatja, hogy „...hohó, ott vannak például a kattintás alapú hirdetések, azok sokkal olcsóbbak...", és igaza is van. A kattintás alapú hirdetéseknél viszont egy másik számítást is el kell végeznie, nevezetesen azt, hogy hány látogatót, illetve hány vásárlót tud szerezni az adott forrásból. Hiszen ha talál egy hirdetési formát, ahol 2.500 Ft-ért tud vevőket szerezni az önmagában még kevés! Ha ez a forrás csak havi 20 vevőt tud Önnek „szállítani", akkor szintén nem sokkal jutott előrébb.

Kérem ne értsen félre! Itt most nem az egyik vagy másik hirdetési forma mellett vagy ellen szólok. Arra akartam rávilágítani, hogy Önnek egyszerűen létszükséglet rögtön az elején végigszámolni, hogy egyáltalán van-e esélye pénzt keresni a honlapjával. Ne feledje, a márkaismertség egy miko- vagy kisvállalkozásnál csak alibi-érv!

3. Tervezzen úgy, ahogy a legprofibbak

Akár internet marketingről, akár hagyományos marketingről van szó, egyetlen profi sem fektetne egyetlen fillért sem egy üzlet megvalósításába anélkül, hogy pontosan ne ismerné a piaci lehetőségeket.

A „De én tudom, hogy szükség van a szolgáltatásunka" itt most nem elég! Legalábbis nem elég, ha sikerre játszik.

A piackutatás első és legfontosabb része - ha egy már meglévő termékkel vagy szolgáltatással szeretne eredményeket elérni az interneten - hogy elvégez egy teljeskörű Google AdWords piackutatást.

Hogy micsodát?

Igen, jól értette, nem Google AdWords kampányt, hanem Google AdWords piackutatást mondtam. Való igaz, hogy a Google AdWords egy átkattintás alapú hirdetési eszköz, de a megfelelő módon alkalmazva az internetes piackutatás leggyorsabb és legolcsóbb eszköze.

Mit csináljon pontosan?

Készítsen egy általános érkezési oldalt a kampányhoz, majd hirdessen minden lehetséges kulcsszóra. A kampány adataiból pontos képet fog kapni arról, hogy melyik kulcsszót hányszor gépelték be az internetezők a Google keresőbe. Ez azonban sokkal több információ, minthogy hányan keresték az egyes kulcsszavakat. Megmondja Önnek, hogy hogyan, milyen szavakkal fogalmazzák meg a netezők az Ön kínálatát, melyik kifejezést használják jobban, melyik kifejezést használják kevésbé, stb. Innen nemcsak azt fogja tudni, hogy milyen módon kell majd keresőoptimalizálnia az oldalt, hanem ennél sokkal többet. Azt, hogy milyen módon kell felépíteni az oldal tartalmát ahhoz, hogy pont arról szóljon, ami a netezőket érdekli.

A Google AdWords rendszerrel történő piackutatás persze ennél kicsit bonyolultabb - annak részletes bemutatására ebben a cikkben nincs lehetőségünk. Egy későbbi cikkünkben viszont mindent részletesen le fogunk írni, be fogunk mutatni.

Ezen a ponton elég annyi, hogy vagy Ön végezzen el egy ilyen piackutatási célú kampányt, vagy végeztesse el egy szakértővel. Vigyázat! A piackutatási kampány beállításai jelentősen eltérnek egy hirdetési kampány beállításaitól. Csak olyannal végeztesse, akinek az AdWords piackutatásban is van tapasztalata.

Ha az eddig leírt javaslatok szerint jár el, akkor ezen a ponton minden információ rendelkezésére áll ahhoz, hogy eldöntse, belevágjon-e a megvalósításba vagy ne. A továbbiakban azokat a tényezőket fogom bemutatni Önnek, amelyekre biztosan szüksége lesz a megvalósítás során, és amelyeket a letöbben el szoktak felejteni.

4. Meg kell tanulnia tervet készíteni

Kérem értse meg: Ez az Ön cége, az Ön felelőssége, tehát ahogy a vállalkozás tervét is Önnek kell készítenie, a vállalkozás internetes kibővítésének terve is az Ön munkáját igényli. Ennek általában három akadálya szokott lenni.

1. Akadály, ha nem hajlandó felvállalni a tervkészítés felelősségét. Önnek vagy el kell készítenie internetes üzletének tervét, vagy el kell készítenie az alapkoncepciót, és megbízni valakit, aki ki tudja dolgozni a terv részleteit. Ez a személy lehet cége marketingese, vagy egy ebben - azaz a tervkészítésben - járatos külső cég vagy személy. Akire biztosan nem bízhatja a terv elkészítését, az a webgrafikus és a programozó! A weboldal tervének elkészítése éppolyan fontos, mint egy ház tervének elkészítése. Ki hallott már olyat, hogy egy ház tervét a kőművesek készítik el építkezés közben, vagy - ami még rosszabb - szóbeli instrukciók alapján, terv nélkül készül a ház.

2. Akadály, ha nem tudja, mi szerepeljen a tervben. Néhány józan ész segítségével elkészíthető dolog. Ezek a következőek:

  1. Honlaptérkép. Nagyobb oldalak esetén egyszerűbb, ha nem egy ábrára akar minden oldalt rárajzolni, hanem több kisebb honlaptérkép-részletet készít. Mi legyen rajta a honlaptérképen? Az oldalak és az oldalak közötti FŐBB linkek. Ha technikailag megoldható, akkor az oldalak főbb tartalmi blokkjainak sematikus képviselői (téglalapok formájában).
  2. Az összes oldaltípus szerkezeti terve. Az oldalak téglalapok, az egyes oldalelemek (menü, lábléc, stb.) kisebb téglalapok. Csak egyszerűen. Írja le szövegesen, hogy mi látható az oldalon, miről szól, és legfőképpen hogy mi az adott oldal célja.
  3. Arculati instrukciók a grafikusnak. Csak olyan grafikussal dolgozzon, aki ehhez el tudja Önt látni megfelelő kérdésekkel!
  4. Néhány honlap linkje, amelyek bármilyen szempontból tetszenek Önnek. Mindegyiknél írja le, hogy mi tetszik, és hogy miért (pl. „...menü, mert pont olyan navigációt tesz lehetővé, mint amilyenre nekünk szükségünk van...") Ne feledje azonban, hogy a fő szempont mindig az, hogy a honlap minden egyes eleme a választott profit-modellt kell kiszolgálja. Ami azt nem segíti, azt hagyja ki a tervből, még akkor is, ha ezt fájó szívvel teszi.

3. Akár hiszi, akár nem, a leggyakrabban felmerülő akadály, hogy a legtöbben nem tudják, hogy milyen szoftverrel készítsék el a tervet. Az azonnal alkalmazható megoldás, ha minden ábrát megrajzol szabad kézzel papírra, megszámozza őket, és a terv szöveges részeiben hivatkozik rájuk.

Én magam szívesebben használok szoftvereket. Az egyik legjobb szoftver erre a célra a Microsoft Visio, amely viszont - ahogy én tudom - csak az angol nyelvű Office-nak része. Egy reális alternatíva a Smart Draw, ami természetesen szintén nem magyar, de nem kell hozzá megvenni egy egész szofvercsomagot, tehát végeredményben olcsóbb (300 dollár). Ha ez sem járható út, akkor talán a PowerPoint-ban a legkönnyebb téglalapokat rajzolgatni és tologatni, kiváltképp az Office 2007 felfrissített Power Point-jában.

Még egy valaminek szerepelnie kell jövőbeli tervében, ez pedig e-mail marketing tevékenységének terve (első sorban Gerilla Piacépítés esetén lesz szüksége automatizált e-mail marketing rendszerre). Ezt is nagyon pontosan definiálnia kell, különben nincs az a programozó, aki ezt Ön helyett kli tudja találni és le tudja programozni. Minden egyes e-mail esetén ki kell találni a tartalom mondanivalóját, célját, mikor, melyik e-mail listára fogja küldeni, melyik levélből hova vezetnek a linkek, mi az egyes levelek tárgy mezője, mi áll a küldő neve és a küldő e-mail címe mezőkben.

5. Szüksége lesz valakire, aki tud szöveget írni

A szövegek tekintetében első lépésként meg kell határoznia a szövegek vázlatát. Melyik oldalon, melyik e-mail-ben körülbelül milyen szöveg fog szerepelni. Ezeket a vázlatokat megírhatja sematikusan is, a szöveg fő mondanivalójának leegyszerűsített módon történő megírásával. Pl. egy rendelés visszaigazoló oldal szövegéhez írhatja a következőt: „Köszi, örülök, hogy rendeltél, ezért meg ezért volt érdemes, ide írjál e-mail-t ha kérdésed van". A későbbi szövegíró ezen vázlat alapján már könnyedén meg fogja tudni írni a végleges szöveget.

Ha tehát megvannak a vázlatos szövegek, akkor kell valaki, aki megírja a szövegek végső formáját. Ez lehet Ön is, és lehet egy szövegíró is. Ez mindegy, csak az a lényeg, hogy ne kezelje úgy ezt a kérdést, mint a legtöbben, hogy „...majd megíródik valahogy..."! Időt és/vagy pénz kell rá elkülöníteni, különben egyszer csak ott fog állni az üres weboldal, vagy ami még rosszabb, az utolsó pillanatban bedobálnak néhány bekezdésnyi sablonszöveget, ami az egész weboldal sikerét azonnal ellehetetleníti.

Kereshet hivatásos értékesítési szövegírót, vagy felbérelhet egy újságírót a helyi laptól. Mindegy, csak legyen valaki, aki legalább egy kicsit ért a szövegíráshoz, és aki képes nagy odafigyeléssel megírni az oldal szövegeit!

6. Sufnituning arculat már nem elég

Az interneten Önt olyannak látják, amilyennek látják. Egy fikarcnyival se többnek. Inkább kevesebbnek.

Nyilvánvaló? Én korábban azt hittem, hogy igen.

Akkor miért van az, hogy több száz milliós cégek vezetői - ahol a főnök irodájának a berendezése önmagában pár millióba került - a középiskolás unokaöccsükkel készíttetik el a cég webdesign-ját? Vagy ha nem is vele, de semmiképpen sem olyan designer-rel, aki hozzá tud adni a cég imázsához.

A helyzet ráadásul az, hogy még egy világbajnok designer sem tud jó webdesign-t készíteni, ha a cégnek nincs arculata, vagy - ami még rosszabb - ha elavult, csúnya, márkaromboló arculata van. A fizikai világban egy rossz arculatot sok mindennel lehet ellensúlyozni - a jól öltözött, kedves munkatásak, a szép, vagy legalábbis tisztán tartott céges autók, a szép irodabútor mind kompenzálhatják a szerencsétlenül sikerült arculatot. Az interneten viszont semmi más nincs, csak az arculat. Ha cégének arculata nem egyértelműen előnyös, mindenképpen kérje ki szakember véleményét, vevői véleményét (de csak azokét, akikkel elég jó viszonyban van ahhoz, hogy őszinték legyenek), vagy vesse fel a kérdést itt az oldalon, hozzászólás formájában. Ígérjük őszinték leszünk, mégis kíméletesek :-)

7. Kell egy jó designer

Akár van jó cégarculat, akár nincs, szüksége lesz egy jó webdesigner-re. Mit kell tudnia a jó webdesigner-nek?

  • Még a kevésbé jó arculat alapján is kell tudnia szép weboldalt készítenie.
  • Képes kell legyen rá, hogy a kapott terv szerint dolgozzon. Ha a tervben a menü jobb oldalt van, akkor ő ne rakja önkényesen bal oldalra. Persze ha van egy jó érve, ami az üzleti célt szolgálja, akkor arra kiváncsiak vagyunk, de akkor is előbb egyezetni kell, és csak azután változtatni.
  • Legyen képes lefordítani a mondanivalót vizuális nyelvre. Ha azt mondja a megrendelő, hogy legyen vidámabb, üzletiesebb, dinamikusabb, hivatalosabb, akkor ezt neki le kell tudnia fordítania formákra, színekre.

Honnan tudhatja, hogy akit épp választani készül tudja-e mindezeket? Beszélgessen vele az itt felsoroltakról. Kérdezze ki korábbi munkáival kapcsolatban? Kérdezze meg, mi volt az üzleti cél, mi volt a mondanivaló, és ha el tudja magyarázni, ha el tudja magyarázni, hogy mindezt hogyan segítettek elérni az általa alkalmazott vizuális eszközök, akkor lehet hogy őt kell választania. Nézesse meg a designerrel weboldala tervét, és amikor árajánlatot kap tőle, akkor konkrétan az Ön tervével kapcsolatban tegye fel az előbb felsorolt kérdéseket. Meg fog lepődni, hogy milyen könnyen fog tudni dönteni a válaszok alapján.

8. Kell egy jó ügyfél is

Hoppá! Erről milyen ritkán esik szó! Bizony az ügyfélen, a megrendelőn is múlik, hogy mennyire lesz sikeres a projekt. A következő tipikus hibák ártanak legtöbbet weboldala leendő sikere szempontjából:

  • Ha nem készíti el a tervet, de erről már beszéltünk.
  • Ha nem írja meg, vagy nem íratja meg a szöveget, de erről is beszéltünk már.
  • Ha a weboldaltervet vagy a szövegeket nem egyben, hanem több kisebb darabban adja át a kivitelezőnek. Ebben az esetben a legjobban akkor jár, ha a kivitelező addig nem kezd hozzá a kivitelezéshez, amíg az utolsó morzsákat meg nem kapta. Ne feledje: A design-er és a programozó is ember. Mindegyiküknek időbe telik, amíg ráhangolódik egy feladatra, és ha azt félbe kell hagyni mert nincs meg a következő fontos alapanyag, az bosszantó, és csökkenti a hatékonyságot. Önnek arra van szüksége, hogy a kivitelezők kreativitásuk maximumát tudják nyújtani Önnek, és ez csak akkor lehetséges, ha összeszedetten, a megbeszélteknek megfelelően zajlik a projekt.
  • Ha a design-nal kapcsolatban azt mondja, hogy legyen pirosabb, zöldebb, vastagabb, vékonyabb, azaz ha megpróbálja elvégezni a designer feladatát. Ha rossz designer-t választott, ha nem tud megbízni designer-ének képességeiben, akkor inkább keressen valaki mást. Ha viszont jónak tartja az illetőt, akkor bízzon meg szakmai döntéseiben. Ha nem tetszik Önnek, amit az illető készített, akkor azt mondja neki, hogy nem elég olvasható, nem elég komoly, nem elég dinamikus, nem készíteti a látogatót arra, hogy olvasson vagy kattintson, azaz nem segíti az üzleti célt, stb. Ezek után azonban hagyja, hogy a designer lefodítsa az említetteket a vizualitás nyelvére. Ha meg tudja állni, hogy a részletekig instruálja a designert, sokkal jobb végeredményt fog kézhez kapni. És még valami: Ne felejtse, a honlapnak nem Önt, és legfőképpen nem az Ön feleségét, férjét kell kielégítenie, hanem a cége vevőit és leendő vevőit. Ne a személyes ízlését akarja kifejezni a honlappal, hanem az ügyfeleit akarja kiszolgálni. Tudjon meg minél többet róluk, és nekik készítse a honlapot, ne pedig saját magának.
  • Ha nem tartja a határidőket, de elvárja, hogy a kivitelező tartsa azokat. Ha egy három hónaposra tervezett projekt során négy hónapot „ül" a design elfogadásán, majd nem érti, hogy miért nincs kész az eredeti határidőre a programozás.

9. A pénz-termelő honlap többe kerül, mint amelyik semmire se jó

Ha olyan honlapot szeretne, amelyik a cikk elején bemutatott három előnnyel kecsegtet (emlékeztetőül: jelentős forgalomnövekedés, költségcsökkenés hagyományos üzletében is, másképp beszerezhetetlen piaci információk), akkor készüljön fel rá, hogy kicsit komolyabban a pénztárcába kell majd nyúlni. Azonban ismét józanságra intem. Hiszen a magas költségek nem jelentik automatikusan azt, hogy a leírt előnyök meg is fognak valósulni. A legfontosabb, hogy megtalálja a tisztánlátás és tárgyilagosság, valamint az újra való nyitottság egyensúlyát.

10. További szükséges erőforrások: idő és figyelem

Íme két újabb fontos tényező. Az első az idő. Két értelemben is. Sokan nem veszik tekintetbe, hogy először időt kell felszabadítaniuk, ha el akarják készíteni honlapjuk tervét. Ehelyett összecsapnak egy hevenyészett fél oldalas leírást, amiből egy valami biztosan nem lesz: bevétel. Egyszerűen muszáj rászánnia az időt. A legjobb, ha (legalább) három négy alkalommal 1-2 órát szán rá a tervezésre egy két-három hetes időszakban. Így nem fogja nyomasztani, hogy egy levegővel kell elkészítenie a tervet, illetve az alkalmak közötti idő lehetővé teszi, hogy a fejlében forgassa, érlelje az ötleteit, gondolatait, kikérje legjobb vevői, értékesítői véleményét, elvégezze „házi feladatait".

Az idő másik vonatkozása, hogy ne akarja két hét alatt elkészíttetni weboldalát. Azon honlapok, amelyeket mi készítettünk és jelentős bevételt hoznak tulajdonosaiknak, hosszú ideig készültek. Volt olyan honlap, amelyeiknek az első tervét három évvel ezelőtt én személyesen hetekig készítettem napi 4-6 órában. Ezek után még a megrendelővel közösen is eltöltöttünk kb. 15 - 20 munkaórát a további finomításokkal. Ez az internetes vállalkozás ma már több mint 20 weboldalból áll, 9 nyelven működik, és iparágának egyik legjelentősebb hazai szereplője.

Van olyan ügyfelünk is, aki két weboldalának a tervét is fél-fél évig készítette mire közösen úgy döntöttünk, hogy hozzá lehet állni a megvalósításhoz. Ma mindkét oldal havi több milliós jövedelmet biztosít tulajdonosának. Jelenleg is dolgozom olyan ügyféllel, akinek 9 hónap és legalább 8-10 közös tervezési alkalom kellett ahhoz, hogy a koncepció összeálljon, és hozzáláthassunk a kivitelezéshez. A honlap már elindult, és pár hét alatt bebizonyosodott, hogy iparágának legsikeresebb oldala lesz, és nagyon komoly bevételet fog termelni. Persze itt sem szabad átesnie a ló másik oldalára. „Lassú munkához idő kell" - szokták elferdíteni a szólást. Természetesen nem a lassú, hanem az alapos munkát akartam hangsúlyozni.

Türelem - sok legyen, vagy kevés?

Nagyon fontos, hogy már a legeslegelején szerepeljen a tervben, hogy mikor mennyi eredményt kell produkálnia a honlapnak. Mindenképpen készüljön fel a legrosszabb eshetőségre is, sehol ne az optimális rendelési arányokkal számoljon, ne számítson arra sem, hogy mindig mindenki mindent teljesíteni fog, amit megígér. Mindig, minden helyzetre legyen „B-terve". Majd végül de nem utolsó sorban legyen türelme kivárni, míg elkezdenek működni a dolgok. Persze itt sem puszta várakozásra gondolok. Ha nem iratkoznak fel annyian hírlevelére mint gondolta, ha nem rendelnek annyian, mint tervezte, ha nem rendelnek akkora értékben, akkor tegyen meg mindent az arányok javítása érdekében, tegye bele a maximumot, és ahogy John Reese (amerikai internet marketing szakértő) szokta mondani, ha el kell buknia, bukjon el minél előbb, hogy minél hamarabb kezdhesse a következő próbálkozást.

Ha azonban az elején rendesen elvégezte a piackutatást, ha rendesen elvégezte a "matek házit", akkor minden esélye megvan, hogy az Ön internetes vállalkozása legyen a következő sikertörténet!


 

  

Szerintem egyre többen kezdenek tisztában lenni a webmarketingben rejlő lehetőségekkel, s egyre többen "gyúrják" a témát. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy egyre keményebben kell dolgozni . . . A webmarketing cikkek, mint amilyen pl. ez is szép és jó és hasznos, de azok számára akik már 7 - 8 éve is felismerték a webmarketing jelentőségét, egyre nehezebb feladatokat teremt. 7-8 éve még nagyon könnyű volt terjeszkedni, ma már igencsak nehézkes ez a munka, sőt egyenesen hadviselésnek tekinthető!

Kedd, 2008. Január 22. 7:39
  

Nagyon jóra, és hosszúra sikerült ez a tanulmány.
Szerintem az online üzlet feltételeit nagyon jól összefoglalja elméletben. Sajnos a legtöbb vállalkozás esetén a gyakorlati megvalósítás fullad kudarcba. Pl: csináljunk adwords közvéleménykutatást..., de hogyan?? A marketing szakemberek pedig nem olcsón dolgoznak, én szívesen vásárolnék egy írott anyagot erről..

Üdv.: Tőzsde Elemző

Péntek, 2007. November 16. 16:00

Hamarosan lesz megoldás ;-)

Hamarosan lesz megoldás ;-)

Péntek, 2007. November 16. 22:33
  

Ez aztán a komplett összefoglalás!
(Ki is nyomtattam, hogy el tudjam olvasni)

A 8. pontban leírtakat légyszi írd fel kondenzcsíkkal az égre is...

Előre is köszönöm:)

Kedd, 2007. Október 09. 19:43

Jó gondolatok és

Jó gondolatok és irányelvek. Mindenkinek hasznos lehet, aki honlapot tervez, legyen az amatőr vagy profi honlapkészítő!

Hétfő, 2007. Október 08. 15:38
  

Koszonom Balazs, nagyon jo gondolatok amiket leirtal. Az en tapasztalatom szerint az ugyfelek legnagyobb hianyossagai legalabbis itt szlovakiaban az foleg a 4-es pont. A masodik legnagyobb hiany pedig a szovegiras.

Ami a legbonyolultabb, az pedig megertetni az ugyfellel, hogy nem eleg a tobbi webrol osszeszedni egy-egy mondatot es csinalni belole egy egyveleget.

Epp erre szeretnek en fokuszalni itt nalunk, persze meg nekem is vannak boven hianyossagaim.

Foleg, ahogy igy olvaslak :)))

Szerda, 2007. Október 03. 23:30

Szia Balázs! Ez az írás

Szia Balázs!

Ez az írás már annyira összeszedett, hogy egy kisebb e-book eleje lehetne :-).
Felvetetted, hogy megkritizálod a feldobott arculatokat, hát nézd meg a miénk.
Ha kérhetem gusztustalanul szókimondóan, ahogy a cikkedben is ígérted ;-).
A bejegyzés olvasása közben egyfolytában katogott az agyam. Azon járt az eszem, hogy ezek közül a legtöbb lépést megtettem. No, talán nem mélységeiben, de eljutottunk a működik, szépen megy és hasznos kategóriába. Ellenben furcsa hiányérzetem van a site-al kapcsolatban, amit nem tudok megfogalmazni. Talán ehhez kell a profi segítség? Úgyhogy érdeklődve várom a további bejegyzéseket, hátha megvilágosodom ;-).
Apropó lehet olyat kérni, hogy esetleg ajánlj egy jó webdesignert?

Köszi

Gábor

Szerda, 2007. Október 03. 21:10

Szia Gábor, ok, de

Szia Gábor,

ok, de először hadd kérdezzek: Hány látogató van hetente vagy havonta, és hány feliratkozó?

B.

Csütörtök, 2007. Október 04. 9:57

Szia Balázs! Ha nem baj

Szia Balázs!

Ha nem baj egész éves adatokat adnék meg, mert nem szeretném a blogot saját kis számaimmal terhelni.
Nos, a számok valahogy így alakulnak ez évben eleddig:

Oldalletöltés: 365110
Látogatók: 88468
Hirlevel feliratkozók: 12400

Ebből azt hiszem könnyű konverziós számokat számolni.
Erikának jegyezném meg, hogy a tavalyi honlapunkon az arányok kb így néztek ki:

Oldalletöltések: kb. 17000
Látogatok száma: ennek töredéke, pontos adataim nincsenek, de kb. úgy 5000
Hírlevél feliratkozók: 0, mert nem volt ilyen lehetőség!

Aztán jött Sanyi műhely gyakorlata, ahova azért mentem, mert úgy éreztem, hogy valójában nem teszek semmit azért az 5000 emberért, aki beesett a honlapunkra és nem tudtam hogyan tovább. No meg Gábor anyagai is sokat segítettek.

És most már tudom, hogy a lap csak kb. 20%-os hatékonysággal működik és azt keresem, hogyan is tovább, mert bőven van még mit tenni vele. No, majd a harmadik verzió már jobb lesz :-).

Üdv

Gábor

Csütörtök, 2007. Október 04. 10:58
  

Kedves Gábor,

Én csak most építgetem a honlapomat, viszont szerintem 12400 feliratkozó egy év alatt igen jó (na meg a 7,13-as feliratkozási arány). Úgy értem én örülnék majdan neki. Néztem az oldalt de nem látok linkeket rajta. Hogyan szerzed a látogatókat?

Előre is köszönöm!

Tivadar

Szombat, 2007. Október 06. 21:30
  

Szia Tivadar!

No igen, pont ez az egyik legnagyobb problémám. A látogatók generálása egy off-line (hagyományos hirdetés) kampányból adódik. Az off-line kampányra mindenképpen szükségünk van a promóciónkhoz. Ott van megadva a honlap címe utalva arra, hogy akit érdekel a téma az egy ingyenes tanulmányt is le tud ott tölteni (plusz cikkek stb.).
Sajnos sem az ETARGET, sem a Google Adwords kampányunk nem hozott igazi sikereket (valószínűleg rosszul csináltam). A lap.hu lapokon vagyunk még bejegyezve viszonylag több vonatkozó oldalra. A keresőszoftverek sem igazán minket adnak ki a legjobb eredménynek a vonatkozó keresésekre. Sem banneres, sem egyébb linkelhelyezési hirdetést nem indítottunk stb.
Szóval hiányzik gyakorlatilag a teljes on-line marketing kampány. Ezért mondtam, hogy a töredékét sem használjuk ki annak, amit az oldal nyújthatna. Persze lassan törekszünk rá, de elkél még a tanulás, esetleg a segítség.

Üdv

Gábor

Hétfő, 2007. Október 08. 11:32

Köszönöm szépen!

Köszönöm szépen!

Hétfő, 2007. Október 08. 13:54

Ez engem is érdekel! .....

Ez engem is érdekel! .....

Szerda, 2007. Október 03. 21:51

Szia Balázs ! Tudod, én

Szia Balázs !

Tudod, én most készítem a weboldalamat és mivel ez a jelenlegi munkám mellett egy új vállalkozás lesz, kicsit sokáig tart az előkészület. Tele vagyok kétségekkel, hogy túl sokat gondolkodom rajta, milyen legyen a tartalom, mi vezeti el az érdeklődőt a vásárlásig, jó-e az úgy ahogy elképzelem és egyfolytában van bennem egy nagyadag félelem az első sikertől, hogy aztán majd hogyan folytatom tovább ! Gerilla marketinget tervezek, úgy, ahogy azt leírtad ! Bár nagyon keményen helyre teszed a dolgokat, igazán nem ezektől a dolgoktól félek, hiszen a Gábortól és a Sándortól már egy éve tanulom a különféle onlinemaketing gondolkodást és megoldásokat a tervezéstől a szövegíásig. De ahogy haladok előre, és olvaslak téged mindig az az érzés fog el, hogy még nagyon sok mindent nem tudok és még mennyi minden van hátra. Mintha soha se akarna elkészülni és elindulni a projekt. Tudom, hogy elindul, de mégis ot vannak a kétségek, a bizonytalanságok ! OKÉ ! Mindenesetre köszönöm a leveleidet mert nagyon jókor jönnek, öntik belém a lelket !
Baráti üdvözlettel Helena

Szerda, 2007. Október 03. 20:48
  

Szia Helena,

Édekes amit mondasz. Egyrészről megijesztelek másrészről öntöm beléd a lelket. Hm.

Több dolog jut eszembe azzal kapcsolatban, amit mondasz.

- Ha voltál már a Sanyi műhelygyakorlatán, akkor ott tőle is hallhattad: Weblapjának 3. verziója kezdett pénzt hozni. Ahogy tudom, Gáborral is hasonlóan volt. Nekem / nekünk nem ment ilyen gyorsan :-) Úgyhogy mielőbb essél túl az elsőn, mert csak abból tanulsz igazán, ami TÖRTÉNIK.

Tehát ne bizonytalankodj, az első verzió úgysem fog működni :-) Persze, biztos fog valamennyire, de nem ez a lényeg.

A lényeg, hogy minél hamarabb minél több visszajelzést szerezz a piactól (Sőt, folyamatosan minél több visszajelzést szerezz a piacról Akárhogyan, csak szerezz!). Nekem az elmúlt hetek legnagyobb tanulsága - és ebben Gábor is nagyon megerősített -, hogy nem tudod kitalálni, hogy mit fognak szeretni, és miért fognak pénzt adni. Csak kitapasztalni tudod!

Tűzz ki végleges határidőt az indulásra, minél hamarabbra, és amit addig csinálsz, abban próbáld alkalmazni amit tanultál. Ami meg már nem fér bele, azzal ne is törődj. TAPASZTALATRA van szükséged, semmi másra.

Rich Schefrentől tanultam egy nagyon fontos alapelvet, amit egyre többször alkalmazok én is:

"Anything worth doing greatly, worth doing poorly AT FIRST" (Kiemelés tőlem)

Kb. annyit jelent, hogy "Bármi, amit érdemes kiválóan csinálni, azt érdemes akár rosszul is megcsinálni először."

Szóval ne vacakolj! (Vagy ezt már mondtam?)

Üdv: Balázs

Szerda, 2007. Október 03. 21:07
  

Szia Balázs !

Köszönöm a biztató szavakat, hát ezért van, hogy lelket öntessz belém !
Pontosan így gondoltam, kitűzöm a határidőt, mert azt éreztem amit mondasz, hogy egyszerűen képtelen vagyok kitalálni, ki hogyan reagál, hiszen - reményeim szerint - nagyon sokan ellátogatnak majd a site-ra, és ahány ember annyi féle. De azért egy közös ismérvük kell, hogy legyen, jól érezzék magukat a síte-on és vásároljanak - ha nem is azonnal - idővel. Ezért mindent megteszek, ami tőlem telik !!!

Baráti üdvözlettel Helena

Szerda, 2007. Október 03. 22:56
  

Hat nem mondom... !!! Nem egyszeru, az biztos, de tenyleg nagyon jol ossze van szedve.. Koszonet erte.. Itt az ideje a gatyat felkotni!!!

Szerda, 2007. Október 03. 16:58

Erika, Ha azt mondanám,

Erika,

Ha azt mondanám, hogy havi pár milliós jövedelemhez egyszerűen is hozzá lehet jutni, elhinnéd? (Sokan igen, de Te ne legyél köztük!)

Fordítsuk meg. Ha azt mondom, hogy ez az alapja a havi sok milliós netes jövedelemnek, akkor is nehéz?

B.

Szerda, 2007. Október 03. 19:26

Szia Balazs! .. en felkotom

Szia Balazs!
.. en felkotom a gatyamat, ha kell, es nekiveselkedek a munkanak.. - meg eddig nem ismertem nehez munkat, csak ra kell kicsit hangolodnom, es meg kell talalnom a modjat, hogy vegyem az akadalyokat, mert kisse magamra vagyok hagyatva.. - Szorgalmasan tanulom a marketinget, es most rettentoen sajnalom, hogy egy szemelyes treningen nem tudok reszt venni. Ami a milliokat illeti "minden megoldas erdekel" - ami nem a dutyiba visz persze, mert a latin-amerikai dutyik nem tul baratsagosak... - ha-ha-ha..

Legyen szep napja/hete Mindenkinek!

Csütörtök, 2007. Október 04. 16:03
  

Azért örülök ennek a blogpostnak, mivel jó így egyben összeszedve látni és olvasni a teendőket.

Az is jó, hogy ezek a MIT-ről szólnak, azaz mit kell(ene) csinálni, hogy sikerre vigyük online vállalkozásunkat.

Ami még hiányzik, az a HOGYAN, azaz jó-jó olvasni tudok, de ezt csinálni kívánom. Az nekem jobban megtérülő befektetés!

Így remélem, hamar előrukkolsz a HOGYAN-nal!

Szerda, 2007. Október 03. 14:49
  

Nagyon, nagyon tanulságos !!!

Amúgy csinálhatnátok kurzust is, ahol "megtanítanátok" az embereket.
Itt a weblapon kívül be lehetne mutatni, hogy pl. a mailmaster mit tud az egyszerű outlookon kívül. Tehát hol termeli a pénzt.

De így a többit is. Szerintem egy-két napos tanfolyammal sok ember információ éhségét ki tudnátok elégíteni.

Itt mehetne minden ilyen "hülye gyerek" módjára. Mert sok ember nem látja a lehetőségeket, hogy mit is tudna megvalósítani.

Hajrá!

Szerda, 2007. Október 03. 14:18
  

Szia Imre,

A tanfolyam jó ötlet, persze már bennünk is felmerült, és dolgozunk is különböző ötleteken. A Navigátor VIP-en volt is szó róla a múlt héten (pontos helyet nem tudok mondani, bocsi).

Viszont amin most nagyon dolgozom, az egy olyan anyag, ami az alapokat teszi helyre. Egészen az internet-marketing gyökereiig (ezt így kell írni? :-) fogok letúrni, mert az a helyzet, hogy a legtöbbek fejében uralkodó tanácstalanságot nem lehet meggyógyítani, amíg az alapok nincsenek rendben. Márpedig nagyon nincsenek!

Na ez tanulságos anyag lesz, imádni fogjátok. Ha minden jól megy a GT konferencia alatt vagy után fog megjelenni...

Üdv: B.

Szerda, 2007. Október 03. 19:25

Ez az, Balázs! Végre

Ez az, Balázs!

Végre leírtad egyenesen, hogy sz...ból nem lehet várat építeni!

Hajrá!

Szerda, 2007. Október 03. 12:01
  

Ok, örülök, hogy tetszik, de...

...de Te mit fogsz CSINÁLNI ezzel az információval? Mit fogsz csinálni a honlapoddal a fentiek alapján?

Mondjuk mi lesz az első három dolog? (Konkrétumot! :-)

Üdv: Balázs

Szerda, 2007. Október 03. 19:30
  

Tetszik, hogy a lényegről beszélsz! Tehát:

1. leellenőriztem azokat a pontokat, amiket már átvettem:

szegmentálás, rendben. Csak nálam van EVE lista, és hasznos (pl anyag) ismeretek. Pedig nem nagy dolog...

2. Matek házi: én sosem a pénzt sajnáltam, csak ha feleslegesen kell kidobni. Szerintem ha külsős ember csinálja a honlapot, nem lesz tökéletes, nem azért, mert hülyék a készítők, hanem mert folyamatosan jönnek az új ötletek, szövegek, termékek, akciók, stb... én csak a szerkeszthető weboldalban hiszek.

3. A honlaptérkép. Ez pl nekem nincs, épp most határoztam el, hogy lesz, hogy aki pontosan tudja, hoyg mit keres, mert már ismeri a lapot, az könnyebben megtalálja.

4. Az új ügyfelek szerzése már rendben van, most a régiek megtartására figyelek inkább, ezért kértem Tőletek kombinált szoftvert a levelezéshez. Ezen a terven most dolgozom, emiatt kár volt levelet küldened! :)

5. A Gerilla stratégia telejsen rendben van - ha valamiben szakértő vagy! És ha nem? Én nem értek különösebben a munkavédelmi szakmához, de az én ügyfeleim inkább korrekt szolgáltatást várnak, és én csak ezt tudom. Ebből nem lesz gerilla marketing... Viszont felépítettem egy tíz fős céget, ahol nincs fluktuáció, és az emberek szinte már önállóan dolgoznak... majd egyszer ezt fogom tanítani talán...

6. Grafikust keresek folyamatosan, nem találtam olyat, aki megfelelne az általad is leírt szempontoknak. Annál jobb az arculatom, hogy mindenáron lecseréljem....

Idő és türelem: negyedik éve építem a negyedik weboldalam egyedül, illetve tanácsadókkal (WG, SS) nekem ne mondja senki, hogy nem éri meg befektetni, a bevételünk fele szinte innen jön.

NE legyen kétséged, pontosan látom az oldalam hibáit, és elképeszt, hogy milyen lehetőségek maradtak még rejtve...

De tény, ahogy Te is sugallod, hogy vagy sok munka, vagy befektetés. Középút nincs, ahogy egy vállalkozásban sem, nem lehet kicsit dolgozgatni egy honlapon. Már úgy értem, az elején...

Üdv, Attila

Szerda, 2007. Október 03. 21:49
  

Szia, én ajánlanék egy marketinges grafikust: www.reklambank.hu (nem kapok jutalékot érte) csak jó tapasztalataim vannak velük.

Csütörtök, 2007. Október 04. 8:01

Hozzászólás

A mező tartalma nem nyilvános.
  • A webcímek és email címek automatikusan linkekké alakulnak.
  • Engedélyezett HTML elemek: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

További információ a formázási lehetőségekről


Ellenőrző kérdés
Ezt a kérdést azért tesszük fel, mert szeretnénk tudni, hogy Ön egy emberi lény és nem egy automatizált kommentező szoftver.
Image CAPTCHA
Kérjük, írja be milyen karaktereket lát a fenti képen!