A céges blog készítés 7+1 szabálya

Vállalati blogot szeretne indítani vagy fejlesztené a már meglévőt? Cikkünkből megismerheti a legfontosabb alapszabályokat, valamint számos tippet talál a blogok hatékony működtetésére vonatkozólag is.

 

A jól megtervezett, elkészített és fenntartott céges vagy ügyfélszolgálati blog számos előnyt nyújt tulajdonosa számára. A vállalati blog:

  • Megmutatja cége emberi arcát
    A cég frontvonalában dolgozó kollégái által működtetett blog vállalata valódi, emberi arculatát fogja megjeleníteni. A nagyközönség többé már nem csak egy profittermelő gépezetet lát majd az Ön cégében és ez sokkal személyesebb kapcsolatot eredményez.
  • Elkötelezi vásárlóit
    A legjobb üzleti blogok lehetőséget adnak az olvasóknak arra, hogy hozzászóljanak a témához. Ez azt mutatja, hogy cége állja és kezelni is tudja a kritikákat. Ráadásul számos értékes információt is begyűjthet, ha figyelemmel végigköveti olvasói hozzászólásait. Olyan mintha egy állandó fókusz csoportot tartana fent.
  • Ablakot nyit márkája megismeréséhez
    Míg a legtöbb céges kommunikáció arra törekszik, hogy mindenkinek mindent megmutasson, az Ön blogjának meglehet az egyedi személyisége mely márkája kultúráját tükrözi. Ez részben azt mutatja, hogy kicsoda is Ön, részben pedig azt, hogy kivé szeretne válni. Ráadásul az olvasók mindig arra kíváncsiak, hogy mi van a függöny mögött. Minden cégnek megvan a maga sztorija és a blog igazán az a hely, ahol ezt elmondhatja.
  • Kiegészítő információkat ajánl
    Ön egy üzletben tevékenykedik ami valamit elad ugye? Nos, valamennyire biztosan.
    A legtöbb esetben azonban önmagát kell eladnia: a márkáját és az imidzsét. Tegyük fel, hogy a tanácsadói üzletben érdekelt. Az ügyfeleiért dolgozik, de miközben munkáját végzi óhatatlanul is felfed olyan belső információkat, melyből ügyfelei profitálhatnak. Osszon meg blogjában ingyenesen néhány ilyen bennfentes információt az érdeklődőkkel (potenciális vásárlók, média stb.) és ez cégét vezető szerepbe sorolja majd saját iparágában. Ezzel a technikával ráadásul számos potenciális eladást is generálhat.
  • Választ ad a kritikus ügyekre
    Nézzen szembe vele, ha a dolgok rosszul alakultak. Ha már megesett a probléma, az első amit vásárlói várnak Öntől, a magyarázat. A blog bejegyzések gyorsan megírhatók és közzétehetők válasz gyanánt egy aktuális ügyre. Még akkor is ha nem tud teljesen pontos választ adni, a blogja a legjobb hely, hogy egyszerűen ezt mondja: "Tudjuk, hogy probléma van, de dolgozunk rajta."

Ki és mit írjon?

A céges blogolás általában csapatmunka. Néhány cég megengedi alkalmazottainak is, hogy egyénileg működtessenek egy blogot, ha számos érdeklődő akad az adott személy szakterülete iránt. Más cégek rettegnek ettől. Ez érthető. Érdemes meggondolnia, hogy működésbe hozzon egy rugalmas szerkesztői protokollt, mely magában foglalja a szövegszerkesztést, a PR és a jogi ügyeket. Bárhogy is alakítsa ki rendszerét, biztosítani kell, hogy az irányvonalak mindenki számára egyértelműek és világosak legyenek.

A blog készítés szabályai

Az alábbiakban megtalálhatja a hét legfontosabb tennivalót (vagy, hogy mit ne tegyen) ha márka vagy céges blogot szeretne indítani.

1. szabály: Ismerje meg közönségét

Egy kis kutatást kell végeznie, hogy pontosan ki is a közönsége. Az ismeretek alapján össze tudja gyűjteni olvasói mire vágynak és mi elégíti ki szükségleteiket. Számos forrás létezik ahonnan begyűjtheti az adatokat:

  • Más blogok az Ön iparágában
  • Fórumok, hírcsoportok és más online közösségek
  • A kereskedelmi média
  • A saját ügyfélszolgálata (ez lehet a legjobb forrás mely alapján meghatározhatja blogja hangvételét és tartalmát)

Tartsa észben, hogy olvasói tábora nem csak a vásárlóiból áll. Olvasóközönségébe fog tartozni a média és iparága véleményadói is, úgymint a népszerű bloggerek, tanácsadók és szakemberek akik folyamatosan tanulmányozzák az adott területet. Természetesen a versenytársai is olvasni fogják blogját.

2. szabály: Határozza meg blogja hangvételét

Miután már annyi adatot begyűjtött közönségéről amennyit csak lehetett, a következő lépés, hogy meghatározza blogja általános hangvételét. Ha a blogja egy szoftver termékhez kapcsolódik melynek az alapvető vásárlói bázisa mérnökökből áll, teljesen más hangnemet kell megütnie mintha könyvelőknek szeretne eladni valamit. Általánosságban azonban a blogja hangneme teljesen eltérő kell, hogy legyen mint az általános céges kommunikációjáé. Soha ne beszéljen túl hivatalosan. Íme néhány jelző mely leírja milyen lehet blogja hangneme:

  • Laza és társalkodó
  • Szenvedélyes
  • Őszinte
  • Hiteles
  • Vidám

Ellenben a blogja soha ne legyen:

  • Arrogáns
  • Öndicsérő
  • Zsargonokkal telített

Amikor csak lehetséges beszéljen érthető magyarsággal. A blogja nem egy non-stop nyitva tartó válaszadó központ, hanem egy laza módja az emberekkel való kapcsolattartásnak.
Bejegyzései soha ne legyenek monotonak. Végül is az Ön cége emberekből áll nem pedig gépekből. Ha több személy is szerkeszti a blogot, engedje, hogy mindenki kifejezhesse a saját egyéniségét.

3. szabály: Készítsen egyedi designt

Blogjának egyedi kinézetűnek kell lennie, mely önmagában is megállja a helyét, mindemellett azért kapcsolódnia kell márkája kinézetéhez is.

4. szabály: Alakítson ki szerkesztői naptárat

Üljön le termékmenedzsereivel, ügyfélszolgálatosaival, marketing osztályával és határozzák meg nagyjából milyen tartalmat szeretnének a blogon a következő 8-10 hétben. Ne ragadjanak bele ebbe a tervbe, de azért mégis tartsák szem előtt irányvonalként, mely számos lehetőséget tartogat magában ha éppen ötlet hiányban szenvednek.

5. szabály: Legyen naprakész

Legyen tájékozott és idézzen közkedvelt naprakész eseményeket, a kultúra, technológia vagy a művészetek területéről. Akár még hivatkozhat is a különböző sztorikra. Ezt fontos betartania, mert az Ön olvasói éleseszűek és tudni fogják honnan származik az idézett információ. Blogja mindig ajánljon hasznos tippeket és trükköket, de megvitathatja iparága aktuális trendjeit is.

6. szabály: Vegyen be külsős véleményeket is

Érdemes megkérnie külsős szakértőket, véleményvezetőket iparágában, hogy speciális vendégként írjanak hozzászólást blogjában. Ők aztán igazán nagyot lendíthetnek a hitelességén.

7. szabály: Legyen jól látható

Ne ódzkodjon tőle, hogy változtat, állításokat közöl vagy olyan ügyeket hoz felszínre melyek fontosak Önnek. Ha úgy érzi, hogy valamely szabályozás vagy politikai döntés lenyomja az Ön iparágát, hallassa a hangját! Hozza nyilvánosságra a részleteket, hisz Önnek, mint üzleti vezetőnek kötelessége is ezt megtenni. A blog egy kitűnő hely a fecsegésre. Ne feledje: minél határozottabb és láthatóbb, annál többen fognak Önre hivatkozni saját anyagaikban.

+1. szabály: Miről ne szóljon a blog

  • Újraközölt sajtóhírek - hacsak nincs valamilyen teljesen más nézőpontja a dologról, ne legyen túl PR-os hangvételű.
  • Olyan témák melyeket nem szívesen vitat meg cégen kívül (szabályozási és jogi kérdések stb.).
  • Pénzügyek, részvény árfolyamok, bevételek, vezetői jutalékok és a munkatársak bármilyen pénzügye. A közönsége azt szeretné tudni mit tesz értük, nem azt, hogy mit tesz önmagáért.
  • Olyan anyagok, melyek kívül esnek közönsége érdeklődési körén. Ha nem biztos abban, hogy milyen anyagokat tehet közzé, konzultáljon a jogászával.

Ne feledje közönsége sokkal inkább gondolja majd azt a cégéről amit Ön kommunikál róla, mint ami a valóság. Ezt tartsa szem előtt amikor végiggondolja a fenti 7+1 szabályt. Az első szabály a céges blogolásban, hogy nincs szabály, egészen addig amíg nem beszél a jogászával.

Forrás: iMedia Connection


 

Akkor Én lehet pont

Akkor Én lehet pont fordítva csinálom? Nekem semmilyen termékem nincs, de most kezdtem el blogot írni! Bár ha nagyon szigorú vagyok akkor a tudásom tekinthetjük terméknek. :)

Péntek, 2007. Augusztus 31. 19:22

Kedves Balázs,

Kedves Balázs,
egyetértek Veled, illetve a forrással, talán három dolgot tennék még hozzá:

1. Legyen hozzászólás értesítő a blogon, azoknak akiknek még idegen az rss

2. Nem szabad magára hagyni a blogot, válaszoljon a hozzászólóknak az ember, 10 hozzászólásokként azért nem árt egy-egy admin komment

3. Ne legyen a blogban önreklám, vagy legalább is nem direkt formában

Vélemény?
________
Adrienn: Sztem lehet szakmai az a blog, ha érdekes. Ha nem az, akkor eladás szaga van, az olvasók megérzik, elfutnak... (A Tied tetszett - most nézem)

Erdélyi Norbert

Péntek, 2007. Augusztus 24. 15:25

Köszönöm, igazán hasznos

Köszönöm, igazán hasznos volt :) Lehetne szó esetleg egyszer arról is, hogy egy vállalkozó - azaz nem szervezet, hanem egyetlen személy - hogyan működtessen blogot? A fentieknél nyilván személyesebb, közvetlenebb lesz a végeredmény, viszont egyúttal sokkal nehezebb elérni, hogy üzletinek tűnjön. Az egyszemélyes vállalkozói blog magában hordozza a veszélyét annak, hogy személyes, bár szakmai naplónak tekintik.

Csütörtök, 2007. Augusztus 16. 15:34
  

Ezek igazi evidenciák, de mint tudjuk ezeket a legnehezebb megfogalmazni és összeszedni. Egyszóval: gratula!
Bár ez is egy "Újraközölt sajtóhír" ... :)

Csütörtök, 2007. Augusztus 16. 9:29

Kedves Balázs!

Kedves Balázs!
Teljes mértékben egyetértek a blogírás vázlatában előadott nézeteivel. Annyira jól megfogalmazte ezeket a céges témájú kérdéseket, hogy sok tézis illetve módszer érvényes lehetne az általános és sokszor a részben privát jellegű blogírás eseteire is...

Üdvözlettel
Vandlik György; Debrecen

Csütörtök, 2007. Augusztus 16. 2:46
  

Bár, ahogy látom elég régi az írás, de nagyon jól össze vannak szedve a dolgok az üzleti blogolásról. Igazából szerintem a legfontosabb ami kialakul az üzleti blogolás során az a kétirányú kommunikáció. Feltéve, ha bizonyos szabályokat betart a blogoló vállalkozás.

Szombat, 2009. Október 17. 9:09

Hozzászólás

A mező tartalma nem nyilvános.
  • A webcímek és email címek automatikusan linkekké alakulnak.
  • Engedélyezett HTML elemek: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

További információ a formázási lehetőségekről


Ellenőrző kérdés
Ezt a kérdést azért tesszük fel, mert szeretnénk tudni, hogy Ön egy emberi lény és nem egy automatizált kommentező szoftver.
Image CAPTCHA
Kérjük, írja be milyen karaktereket lát a fenti képen!