Online kérdőív - a marketing jövője?

Napjaink fogyasztói rendkívül felkészültek. Hihetetlenül média tudatosak és egyre növekvő mértékben cinikusak is. Nagyon okos marketingesnek kell lennie ahhoz, hogy a bőrükbe bújjon. Az online kérdőívek azonban eltérnek a számukra megszokott formátumtól és egyedi kapcsolatteremtésre adnak lehetőséget velük. A következőkben bemutatjuk azt a 10 okot, melyekből kiderül, miért jelentheti az online kérdőív a marketing jövőjét, valamint segítségével miként érheti el hatékonyabban az online generációt.

 

  • Olcsó elkészítés
    Egy megfelelő alkalmazás segítségével szinte fillérekből összeállíthatja a saját maga által tervezett online kérdőívet. Az információ begyűjtés és feldolgozás módja is rendkívül hatékony és gyors. Ráadásul a kérdőívekből származó információk annyira értékesek, hogy az esetek többségében újrahasznosíthatók és felhasználhatók egyéb marketing vagy PR tevékenységekhez is.
  • Könnyű használhatóság
    A kérdőívek rendkívül rövid idő alatt elkészíthetők, sőt tartalmuk szükség esetén elkészültük után is - akár még működés közben is - változtatható. Kitöltésük a vásárlók részéről pedig annyira gyors és egyszerű, hogy a hagyományos kérdőívhez képest sokkal magasabb a válaszadási arány.
  • Bárki "játszhat"
    Amikor elkészült a kérdőív és felkerült az internetre a népszerűsítése már csak egy egyszerű lépés. Történhet akár e-mailen keresztül (egy link elhelyezésével a levélben) - ha a saját adatbázisa véleményére kíváncsi - vagy egy külső weboldalon elhelyezett hirdetéssel, mely a kérdőívhez vezeti az érdeklődőket. Bárki, aki megkapta a linket, akkor kattinthat rá a kérdőívre, amikor csak kényelmes neki - a nap 24 órájában. (Ez is megmagyarázza a rendkívül magas válaszadási arányt.)
  • Mindenkinek van véleménye és szeretné is elmondani
    A vásárlók szeretik a kérdőíveket és nem tekintik őket spam-nek, sokkal inkább egy olyan lehetőségnek mely feljogosítja őket véleményük kinyilvánítására. Hisz esélyt ad számukra, hogy hatást gyakoroljanak az adott márkára. A vásárlók számára különösen érdekesek a kényes ügyek, melyek megoldásához érdemes is építő javaslatokat kérni tőlük. Az online kérdőívek mindenki számára elérhetőek és nem utolsó szempontként a visszajelzéseket egy kezelhető formában gyűjtik össze.
  • A "gondolatolvasó"
    Az átlagos marketing tevékenység során vásárlóit elvezetheti egy reklámhoz vagy termékhez, de gondolkozásra nem késztetheti őket. A kérdőívek azonban aktívan lefoglalják a válaszadókat, akik mielőtt leírnák véleményüket, végiggondolják azt. Vagyis ha ügyesen kérdez, legbelső gondolataikat is megtudhatja termékeivel kapcsolatosan.
  • A kapcsolatok kezdete
    A kérdőív befejeztével még nem zárul le a kapcsolat. Sőt! Miután már megszereze a figyelmüket és válaszadási hangulatba kerültek, érdemes megkérdeznie válaszadóit, hogy szeretnének-e feliratkozni hírlevelére, vagy kérnek-e további információt bármivel kapcsolatosan. Ha már egyszer elkapta a figyelmüket, hozza ki a helyzetből a legtöbbet.
  • "Ha ezt szereted, azt imádni fogod"
    Az online kérdőívekben talán a legerőteljesebb elem, hogy azonnali kapcsolatot teremthet más területekkel is. Ha kérdőívében - melyet éppen kitölt az érdeklődő, vagyis már elnyerte tetszését - weboldala egyes részeire mutató linkeket helyez el, melyek a válaszadót érdeklő témáról még több információt ígérnek, azzal rendkívüli átkattintási arányt érhet el.
  • Finom kérdések
    A kérdőívek arra is használhatók, hogy egy termék mellé pozitív tulajdonságokat társítson.
    Amikor egy termékről rengeteg pozitív tulajdonságot sorol fel és megkérdezi a válaszadót, hogy melyik, mennyire fontos az ő számára, függetlenül a válaszától a terméket a felsorolt tulajdonságokkal fogja azonosítani. Ráadásul, ha valamelyiket még fontosnak is ítéli meg akkor a pozitív hatást ő maga fogja jóváhagyni.
  • Nem csak az eladásról szól
    A kérdőív egy hatékony, gyors és egyszerű módszer ha egy viszonylag nehéz és bonyolult ajánlatot szeretne elfogadtatni és népszerűsíteni.
    Vegyük például, hogy egy város el szeretné nyerni lakói támogatását egy árverésre, melyet azért rendeznek, hogy a következő rendkívül fontos sporteseményt finanszírozzák belőle. Egy kérdőívben elmagyarázható az összes előny és segítségével a válaszadók olyan pozícióba kerülhetnek, hogy értékelni tudják az esemény valódi értékét és nem dőlnek be holmi negatív újságfőcímeknek. A kérdőív tehát amellett, hogy népszerűsíti az eseményt, még hasznos visszajelzéseket is gyűjt melyek felhasználhatók az általános marketing stratégia finomítására.
  • Friss témák az érdeklődés felkeltésére
    A kérdőívekben is az élő és ötletes megközelítések biztosítják, hogy a válaszadók bekapják a horgot, vagyis, hogy lefoglalja őket a téma. A kérdőív tárgya lehet például egy olyan dolog, mely a megkérdezett csoport szívéhez közel áll. A kérdőív üzenete pedig lehet egyszerűen egy tudatos márka üzenet is, például: ezt a kérdőívet a "márka neve" szponzorálta. Vagy elhelyezhet akár egy linket is akár már a tárgyban, mely termékéhez vezet. A lényeg, hogy valami nagyon egyszerű de mégis rendkívül hatékony dolog legyen.

Gondolja csak el milyen előnyökkel jár, ha honlapjára egy állandó kérdőívet helyez el a nagyközönség számára. Számtalan olyan látogató, aki imád keresztrejtvényt fejteni, vagy puzzle-t kirakni, örömmel kitölti a kérdőívet is. A kérdőív állandó jelenléte a weboldalon alacsony költséggel jár, automatizálható, növeli a honlap forgalmát és visszatérő látogatókat eredményez. A fórumokkal és a moderálatlan blogokkal ellentétben a kérdőív nem ad lehetőséget a kitöltők számára, hogy a honlapra nem illő megjegyzéseket tegyenek közzé, hisz az egyes kérdőívek eredményét egy összefoglaló formájában Ön teszi közzé. Az összefoglalóval kapcsolatban beérkező hozzászólásokat pedig ha akara, moderálni is tudja.


 

  

Milyen program használatát javasolják online kérdőívek készítésére?

üdvözlettel:
Szabolcsi Károly

Csütörtök, 2009. Április 09. 8:30

Korrekció: "online

Korrekció: "online kérdőív - a marketing JELENE"

Sőt, már 4 éve is egy online kérdőív segítségével döntöttem el, hogy a következő évben a sok termékfejlesztési terv közül melyiknek esünk neki és melyik megy a kukába.

Online kérdőív segítségével döntöttem el, hogy egy új konferencia menyibe fog kerülni.

Online kérdőív segített meghatározni 2005-ben, hogy a hírlevelemben milyen témákról olvasnának legszivesebben az emberek, és mik azok a témák, amik - még ha én fontosnak is tartok - őket teljesen hidegen hagyja.

Nagyon meg lennék lőve ezek nélkül, mert akkor jöhetne a piackutató cég, vagy - ami még rosszabb - nekem kellene telefonálgatnom véleményekért.

Csütörtök, 2007. Szeptember 06. 9:06

Nagyon időszerűnek érzem

Nagyon időszerűnek érzem ezt a cikket, már csak azért is mert nincs egy hete, hogy az egyik MSZ-tanácsadóval hosszabban beszéltem a weboldalon elhelyezett kérdőív megoldásairól. De ez is egy szakma, hol lehetne többet megtudni a webes felületen működő kérdőívek sajátosságairól, a feldolgozás hatékony, gyors módszereiről?

Kedd, 2007. Szeptember 04. 19:49

Damásdi úr! A dolog

Damásdi úr!

A dolog marketing oldaláról egyetlen könyvben minden lényeges info benne van: Robert J. Kaden: Gierilla Marketing Research.

A technikai oldaláról meg lehet, hogy Önnek ügyfélként nem is kell sokkal többet tudnia, ezért vannak a fejlesztők az Ön weboldalkészítő cégénél (ezek pedig mi lenénk :-) ).

Ezalatt azt értem, hogy Önnek ügyfélként a dolog marketing oldalával kell tisztában lennie, és elsősorban a pontos CÉLOKAT kell megfogalmaznia. A fejlesztő (ezesetben a tanácsadó, azaz Zsolt) pedig kitalálja a technikai megvalósítást.

Ami viszont még egy kis segítség lehet: Hamarosan bevezetünk Wolf Gáborral közösen egy új oktató-terméket, amiben erről is sok szó esik majd.

Üdvözlettel: Csepregi Balázs

Szerda, 2007. Szeptember 05. 14:17

Köszönöm a gyors választ

Köszönöm a gyors választ és az ajánlott könyvet. A javaslata rendben, Zsoltot fogom bombázni, ő javasol és megold. A hamarosan "termék" kb. mikor lesz elérhető?

Szerda, 2007. Szeptember 05. 14:46

Október 30. a

Október 30. a nagyközönség számára, de Önnek, mint ügyfelünknek már valószínűleg pár nappal korábban elérhető lesz.

Szerda, 2007. Szeptember 05. 14:53
  

Egyetértek! A kérdőív-marketing növeli az interaktivitást
egy bónusz kitűzésével, vagy nyereményjátékkal megtoldva
nagyon eredményes lehet: Opt-in adatbázishoz esetleges
kedvezmények megfogalmazásához, esetleg hosszútávú
ügyfél-kötődés kialakításához.
Ugyanakkor a finomító kérdésekkel akár egy komplett piac-
kutatást,felmérést lehet elvégezni.

Kedd, 2007. Szeptember 04. 9:59
  

"A vásárlók szeretik a kérdőíveket és nem tekintik őket spam-nek" - én úgy gondolom, ez nem teljes mértékben igaz. Bármi, amit nem kértem és "csak úgy" kapom, spam. Ráadásul ha kapok egy kéretlen kérdőívet, és azt látom, hogy 10 kérdésnél többet tartalmaz, biztos, hogy azonnal törlöm (a gmail ráadásul az olvasatlan levelekt figyeli is, és ha több is érkezik a későbbiekben ugyanazon címről, egyből szűri és teszi s spamek közé). Tehát nekem ez a kijelentés sántít, nem értek vele egyet.
Ha honlapon helyezem el, akkor nem spam, viszont szerintem akkor sem rajongnak érte - noha szerintem is hasznos lehet marketing szempontból, ha "JÓL" használják ki/fel.

Kedd, 2007. Szeptember 04. 9:35

Egyetértek. Pár napja

Egyetértek. Pár napja kezdtem erről egy összefoglalót írni a honlapunkra, egyre több ügyfélt érdekli és kér valamilyen online kérdőívet!

Kedd, 2007. Szeptember 04. 9:05

Hozzászólás

A mező tartalma nem nyilvános.
  • A webcímek és email címek automatikusan linkekké alakulnak.
  • Engedélyezett HTML elemek: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

További információ a formázási lehetőségekről


Ellenőrző kérdés
Ezt a kérdést azért tesszük fel, mert szeretnénk tudni, hogy Ön egy emberi lény és nem egy automatizált kommentező szoftver.
Image CAPTCHA
Kérjük, írja be milyen karaktereket lát a fenti képen!