A keresőmarketinggel kapcsolatos leggyakoribb félreértések

Cikkünkben azoknak a marketingeseknek, cégvezetőknek fogunk a
mindennapi gyakorlatban alkalmazható útmutatást adni, akik azt szeretnék, hogy az általuk menedzselt honlap a lehető legtöbb minőségi látogatót vonzza.

 

Keresőmarketing a gyakorlatban - 1. rész

Kezdjük egy definicióval:

A keresőoptimalizálás az a tevékenység amelynek során a piac felmérését követően, a felmérés adatai alapján megtervezzük egy honlap tartalmi és technikai szerkezetét, majd az elkészített honlap tartalmát és technikai megoldásait tovább finomítjuk annak érdekében, hogy a keresők a honlapot értékesnek és relevánsnak tekintsék egy vagy több kulcsszó vonatkozásában.

Mielőtt azonban belemennénk a részletekbe, érdemes megnézni, hogy mi NEM keresőoptimalizálás.

 

A keresőoptimalizálással kapcsolatos leggyakoribb félreértések

Félreértés #1: Ha a keresőkben jó helyen lennénk, máris hatalmas látogatottsága lenne az oldalunknak.

Gondolja végig logikusan a legjobb eshetőséget: Weboldala elsőként tűnik fel a kereső (pl. a Google) találati listáján a kiszemelt kulcsszóra. Minden egyes internetező, aki erre a kulcsszóra keres az adott keresőben, meglátja a listán az Ön weboldalának a linkjét, és ráklikkel. Ebben az esetben hány látogatója lesz weboldalának? Maximum annyi, ahányan az adott kulcsszót begépelték a keresőbe.

A valóság azonban nem ilyen ideális. Ugyanis még ha elsőként is jelenik meg weboldala a találati listán, akkor sem fog minden egyes ember ráklikkelni az Ön linkjére.

A keresőkből szerezhető látogatók száma tehát a következő három dologtól függ:

  1. Hány kulcsszóra sikerül a találati listák elejére kerülni, és ezen belül hány szóra lesz első helyen, hány szóra második helyen, stb.
  2. Hányan keresik az előbb említett kulcsszavakat, azaz hányan gépelik őket kereséskor.
  3. Mennyire tud vonzó lenni a találati listán megjelenő linkje és leírása azoknak, akik ezekre a szavakra keresnek.

A valóság tehát ez: A keresőkből szerezhető látogatók száma limitált, annak tervezésekor mindenképpen figyelembe kell venni a piac korlátait.

 

Félreértés #2: Weboldalunk már első helyen szerepel a két-három legfontosabb kulcsszóra, mégsem történik semmi.

Attól az esettől itt és most tekintsünk el, hogy az adott téma nagyon keveseket érdekel, vagy akiket érdekel, azok nem interneteznek. Ebben az esetben ugyanis nagy valószínűséggel egyáltalán nem a keresőkön keresztül kell elérnie célpiacát. Feltételezzük azt, hogy a téma sokakat érdekel, és az Ön által fontosnak „kinevezett" kulcsszavakra sikerült elsőnek lenni, de ennek ellenére alig jönnek a látogatók.

Könnyen lehet, hogy egyszerűen mégsem az a fontos keresőszó, amire Ön gondolt. Lehet, hogy a látogatók, egészen egyszerűen másképp, más szavakkal fogalmazzák meg azt az igényt, amire megoldást szeretnének találni.

Ebben az esetben az lesz az első feladata, hogy megtalálja, hogy melyek azok a kulcsszavak, amelyeket sokan gépelnek be a keresőbe. (Hogy hogyan találhatja meg a legjobb, legtöbb látogatót vonzó kulcsszavakat, egy későbbi cikkben fogjuk bemutatni.)

 

Félreértés #3: Minél több keresőbe kell regisztrálni a weboldalt ahhoz, hogy sok látogató jöjjön.

Ez a mondat valójában két félreértést is tartalmaz. Az első a „minél több", a második pedig a „regisztrálni". Nézzük őket egyenként.

A keresőkből érkező látogatók 97-98%-a (MarketingSzoftverek WebMonitor adatok 2005. november) a nemzetközi színtéren és a magyar piacon is a 3-5 legnagyobb keresőből érkezik. Ezt az adatot látva talán nem is szükséges megmagyarázni, miért értelmetlenek azok a szolgáltatások, melyek állítólag több száz, vagy néha több ezer keresőbe való regisztrációt ígérnek.

A mondat másik félreértése maga a regisztrálás szükségessége. Sok keresőnél ugyan be lehet regisztrálni a weboldalakat, de erre általában nincs szükség.
Minden komoly kereső rendelkezik ún. keresőrobottal, amely egy program, ami a weboldalakat más weboldalakon található linkeken keresztül találja meg.
Ezért csak arra van szükség, hogy kikerüljön egy a weboldalára mutató link egy olyan weboldalra, amelyet a kereső már ismer, és gyakran meglátogat.

A lefontosabb keresővel, a Google-lal kapcsolatban ráadásul olyan feltételezések is vannak, hogy jobb helyezést ér el az az oldal, ha a Google maga találja meg (a más weboldalakról oda mutató linkeken keresztül), mintha beregisztrálják.
Hogy ez igaz-e azt nem lehet biztosan tudni, de könnyen lehetséges. Az viszont egészen biztos, hogy az általunk optimalizált, és a Google-ban jó helyezést elérő oldalak közül soha egyet sem regisztráltunk be egyetlen keresőbe, hanem biztosítottuk, hogy a kereső minél több weboldalon bukkanjon az adott oldalra mutató linkre.

Félreértés #4: Azon (is) múlik a helyezés, hogy hány látogatója van az oldalnak.

Ez az állítás akkor lehetne igaz, ha a keresőknek rendelkezésükre állna minden általuk besorolni kívánt honlap látogatottsági statisztikája. Ez természetesen nincs így.

Egyes keresők (főleg Google) esetében elképzelhető, hogy nagyon sokadik szempontként azt is figyelembe veszik, hogy hányan kattintanak át az adott oldalra a találati listából (azaz mennyire vonzó az adott oldal a keresgélők számára), illetve, hogy akik átkattintanak, azok visszatérnek-e a keresőhöz (azaz elégedetlenek azzal, amit az oldalon találtak) és folytatják-e a keresgélést. Ez azonban csak egy nagyon sokadik tényező lehet, és biztosan nem szerepel a legfontosabbak közt.

 

Félreértés #5: A keresőoptimalizálás az, amikor a weboldalon a fontos kulcsszavakat fehér háttér előtt fehér színnel, vagy láthatatlanul kis betűvel, vagy egyéb, nem látható módon odaírjuk sokszor. Végeredményben nincs másról szó, minthogy egyszerűbb vagy kifinomultabb módszerekkel félrevezetjük a keresőket.

Volt idő, amikor még ez így működött. Amikor még a keresők algoritmusai nem voltak olyan kifinoultak, mint ma. Egyes témákban, kisebb országok nyelvét használó weboldalak (pl. magyar olalak) néha még ma is érnek el jó helyezéseket ilyen módszerekkel.

Olyan témákban azonban, amelyekben már van verseny, illetve nagyobb piacokon (angol, német, spanyol, stb. nyelvű piacok) biztosan nem lehet ezekkel a manipulációs technikállal eredményt elérni.

Félreértés #6: A keresőoptimalizálás abból áll, hogy az ún. META tagokat (META DESCRIPTION, META KEYWORDS) okosan (esetleg rafináltan) megadja az ember.

Az előző ponthoz hasonlóan már ez is történelem. (Ha nem tudja mik a META tagok, egyelőre ne is nagyon törődjön velük, ha jobban beleássa magát a témába akkor a megfelelő időben meg fogja tanulni ezt is. Bővebb információ a META tagok használatáról „A keresőoptimalizálás alapjai. Hogyan tegye weboldalát vonzóvá a keresők számára?" című tanulmányunkban.)

Ha már tud valamennyit a META tagokról, akkor ezt most annyival érdemes kiegészíteni, hogy a META DESCRIPTION tagot érdemes jól megírni, azonban a KEYWORDS tagot majdnemhogy egyáltalán nem érdemes használni.

 

Félreértés #7: Először elkészíti az ember a weboldalt, majd ezután felkér egy keresőoptimalizálással foglalkozó céget, hogy végezze el az optimalizálást (regisztrálja be, írjon META tagokat, alakítsa át, stb).

FIGYELEM: EZ A LÉTEZŐ LEGNAGYOBB, LEGDURVÁBB, PÉNZRABLÓ FÉLREÉRTÉS!

Fából készíteni vaskarikát csak kicsivel körülményesebb, mint egy kész honlapot utólag jól optimalizálni. Meg lehet csinálni, de legtöbbször vagy kompromisszumokat kell kötni az eredményesség kárára, vagy szinte újra kell építeni az oldalt.

Ha ugyanis olyan weboldalt készít, amelynek a jövedelmezősége azon múlik, hogy elég sok látogató jön-e a keresőkből, akkor már a tervezés első pillanatában is maximálisan figyelembe kell vennie a keresőoptimalizálás szempontjait.

Mindent így kell csinálni! A keresőoptimalizálás szempontjai alapján kell elvégezni a piackutatást, elkészíteni a honlap tartalmi tervét, felállítani az oldal értékesítési folyamatát, sőt, az alkalmazott weboldal-készítési technológiákat is ezen szempontok alapján kell kiválasztani.

(Erről még nagyon sokat fogunk írni a cikksorozat későbbi részeiben.)

 

Félreértés #8: Ha egyszer kész az optimalizálás, akkor az folyamatosan, de leglábbis igen hosszú ideig garantálja az eredményeket.

Ha azt tapasztalja, hogy weboldala hosszú ideje jó helyen szerepel a keresőkben egy adott kulcsszóra anélkül, hogy Ön bármit is tett volna ezért, akkor ez a legbiztosabb jele annak, hogy soha nem fog pénzt keresni az adott kulcsszóval!

Minél nagyobb profitkilátásokkal kecsegtet ugyanis egy piaci szegmens (kulcsszó), annál többen próbálják ezt a profitot megszerezni. Márpedig ha sok weboldal próbál első lenni egy adott kulcsszóra, akkor az első helyért folyamatosan meg kell dolgozni.

Miről lesz szó a következő részben?

Most, hogy a legalapvetőbb félreértéseket tisztáztuk, a következő résztől kezdődően részletesen áttekintjük a keresőoptimalizálás teljes folyamatát. A keresők működésének megértésével kezdve végigmegyünk a kulcsszavak kiválasztásán, a weboldal megtervezésén és elkészítésén, az utómunkán, sőt, azt is tárgyalni fogjuk, hogy mit kell ebből Önnek megtanulnia, és mik azok a lépések, amiket jobb, ha rábíz egy szakemberre.


 

Hi!

Hi! Tapasztalat: releváns tartalom mindennél többet ér. Lehet harcolni magas PR értékért, de a legfontosabb a magas PR mellett a tartalom, tartalom és a tartalom. sztem
Szerda, 2006. Január 25. 16:15

Hozzászólás

A mező tartalma nem nyilvános.
  • A webcímek és email címek automatikusan linkekké alakulnak.
  • Engedélyezett HTML elemek: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

További információ a formázási lehetőségekről


Ellenőrző kérdés
Ezt a kérdést azért tesszük fel, mert szeretnénk tudni, hogy Ön egy emberi lény és nem egy automatizált kommentező szoftver.
Image CAPTCHA
Kérjük, írja be milyen karaktereket lát a fenti képen!