Text vagy HTML? - II.rész

Hogyan hozhatja ki a legtöbbet az egyes formátumokból? Cikkünkben először részletezzük az egyes formátumok elkészítésének legfontosabb alapelveit, majd leírjuk azokat a tipográfiai szabályokat, amelyek által levele könnyen olvasható lesz, és nem kerül azonnal a törölt üzenetek közé.

 

Írásunkban nagyobb hangsúlyt fektettünk a HTML levél elkészítésére, egyrészt persze azért, mert összetettségéből következően több dologra kell odafigyelni az elkészítésénél, másrészt viszont amiatt a jó néhány előny miatt, amit a HTML levelek nyújtanak!

Egy kis ismétlés: A HTML levél legfőbb előnyei

1. A szövegformázás lehetőségével könnyebb jól olvasható, könnyen befogadható üzenetet készíteni.
2. Az egyéb grafikai elemek használatával jól átvihető a levélbe a márkaimidzs. Míg a TEXT levél esetében "mindenkié ugyanolyan", addig egy jól elkészített HTML levél alkalmas a márkáról kialakult kép javítására, erősítésére.
3. Mérhetőség. A HTML levél esetében a megfelelő e-mail marketing programokkal (mint amilyen a MarketingSzoftverek MailMaster is) lehetőség van a levélmegnyitások és a linkekre való rákattintások nyomon követésére.

A professzionális HTML levél elkészítésének alapelvei

Csak akkor készítse, ha azzal erősíti cége arculatát!
A web egyik alapszabálya, hogy amennyit az olvasó az Ön cégéből lát, azzal azonosítja a céget. Ha ez a cég hírlevele, akkor azzal. Az online megjelenés vagy hozzátesz az Önről kialakult képhez, vagy elvesz belőle. Ha már energiát fektet az internetes megjelenésre - és ebbe hírlevele is beletartozik - akkor legyen ez a megjelenés professzionális!

HTML sablonját készíttesse el szakemberrel!
Egy HTML sablon elkészítése egy profinak néhány óra munka. Ez Önnek néhány ezer, legfeljebb néhány tízezer forintjába kerül, viszont ez lesz az egyik legjobb befektetése! A levél tartalmának beillesztése egy professzionálisan elkészített sablonba nem igényel se túl nagy munkát, se túl nagy szakértelmet, azonban a minőség a legnagyobbak közé emeli cégét az olvasók szemében.

Nézzünk szembe a tényekkel. Az olvasók nagy része el sem olvassa a levelet, még akkor sem, ha ő kérte. Ha levelének külalakja nem sugall profizmust, lehet a tartalom bármilyen brilliáns, jó esély van rá, hogy mondandója soha nem ér célba. Ha viszont megfelelő a külalak, akkor azzal többszörösen is nyerhet: aki kész elolvasni a levelet, azt a profi külső jobban ösztönzi az olvasásra, aki meg úgysem olvassa el, az legalább megjegyzi magának, hogy "Hát ezek legalább nem amatőrök!"

Legyen következetes a külalakban!
Hírlevele nézzen ki mindig ugyanúgy, és képviselje azt a márkaarculatot, amit a témával kapcsolatos terméke, szolgáltatása képvisel. Ha egy előre elkészített HTML sablont használ, akkor ez nem fog különösebb erőfeszítést okozni, sőt, éppen ellenkezőleg!

Méret: ha kinyomtatják e-mailjét, ne lógjon le a papírról!
Az olvasók nagy része nem szeret a képernyőn olvasni. Ráadásul az elfoglalt emberek szeretik kihasználni idejüket azzal, hogy az érdekes vagy fontos leveleket maradék idejükben olvassák. Ez nem biztos, hogy gépközelben telik, így jó, ha levele könnyen nyomtatható. Ha HTML levele legfeljebb 550 - 600 képpont szélességű, akkor valószínűleg nem fog lelógni a papírról. Készítse el a levelet, küldje el saját magának, és nyomtassa ki. Ha elégedett az eredménnyel, jó esély van rá, hogy olvasóinak is tetszeni fog.

A háttérképek és háttérszínek nem kerülnek nyomtatásra!
Az elkészítés során legyen tisztában vele, hogy a képernyőn látható háttérképek és háttérszínek a legtöbb esetben takarékossági okokból nem kerülnek kinyomtatásra. Ennek lehetnek előnyei és hátrányai egyaránt. Ez újabb ok arra, hogy tesztelje levelét ilyen szemmel is, és elvégezze a szükséges módosításokat.

Tartalom: legyen következetes és logikus a levél felépítése
Mi minden levelünket a leiratkozási információkkal kezdünk, utána következik a levél címe, majd a tartalomjegyzék. A tartalomjegyzék ún. bookmark (könyvjelző) linkeket tartalmaz, hogy könnyű legyen a levélen belül navigálni. Ezután jön maga az aktuális téma jól tagoltan. A levelet a hasznos oldalak, kapcsolódó linkek jegyzéke, a következő szám tartalmának összefoglalója, és a részletes adatmódosítási és leiratkozási információk zárják. Bizonyos hírleveleinkben - mint pl. ez is - használunk egy oldalsó sávot - szigorúan jobb oldalon - az aktuális érdekességek és önreklámok elhelyezésére.

Nem szükséges ezt a sémát követnie, de fontos, hogy legyen egy jól átgondolt, az olvasók számára is könnyen átlátható, logikus szerkezete a levélnek, ami segít abban, hogy mindig tudják, hogy mit hol keressenek.

Tegye könnyen befogadhatóvá a levél tartalmát!

A legfontosabb tipográfiai alapelvek az e-mail hírlevelek szövegének megírásához
Az emberek a weben - és ez az e-mail hírlevelekre is vonatkozik - nem olvasnakel hosszú összefüggő szövegeket. Ehelyett pásztáznak . Gyorsan áttekintik a levelet,hogy van-e benne valami, ami megéri az olvasást. Ha találnak ilyet az első 2-5 másodpercben, akkor továbbolvasnak. Ha nem találnak ilyet, már be is zárták a levelet. Az Ön feladata a megfelelő tipográfia alkalmazásával ezalatt az idő alatt megadni az olvasóknak a lehetőséget arra, hogy megismerjék a levél tartalmát, hogy úgy dönthessenek, maradnak, és olvasnak.

Hogy hogyan? Ne kényszerítse olvasóit olyanra, amihez nincsenek hozzászokva!
Minden konkrét technika mögött az az alapelv húzódik meg, hogy biztosítson olyan olvasási élményt az olvasónak, amihez a leginkább hozzá van szokva. Legyenek olyanok a színek, stílusok, kiemelések, stb., amit a szeme könnyen fel tud dolgozni. Ha nem így tesz, egyszerűen nem fogják elolvasni mondanivalóját.

Fehér alapon fekete betűk
Ha az a célja, hogy el lehessen olvasni szövegeit, akkor a legjobb, ha fehér alapon fekete betűket használ. Ha vannak a cégének színei, amiket mindenképpen érvényesíteni szeretne az e-mailben, tegye ezt a fejlécben, láblécben, keretekben, esetleg a címekben, de ne a szöveges részben. A hírlevél színeit igazítsa a célközönség és a téma kívánalmaihoz! Nem egyszer kapok olyan üzleti témájú hírlevelet, amely a színek alapján inkább emlékeztet egy színes vásári forgatagra, mint egy komoly, megbízható cégre. A rossz színösszeállítás egyszerűen téves asszociációkat szül.

Használjon informatív címeket, alcímeket!
Mind az egész levél, mind az egyes egységek elején foglalja össze az adott egység fő mondanivalóját egy-egy címbe. Kerülje a címekben a metaforákat, szóvicceket, "jópofa" megfogalmazásokat. A címben törekedjen az olvasó számára legfontosabb információ tömör és egyértelműközlésére. Ha a cím kiragadva a szövegkörnyezetből nem foglalja össze a hozzátartozó gondolat lényegét, akkor nem elég konkrét. A címekben kerülje a semmitmondó frázisok és általánosságok használatát, mint pl. "Kérjük engedje meg, hogy figyelmébe ajánljam legfrissebb hírlevelünket", "Üdvözöljük a számítástechnika világában", "Üdvözöljük kedves Olvasóinkat"!

Tördelje a szöveget bekezdésekre
Egy weboldalon, vagy e-mail hírlevélben nem kell - nem szabad - olyan hosszú összefüggő szövegeket alkalmazni, mint egy regényben. Egy gondolat per bekezdés éppen elég. Emelje ki a bekezdés legfontosabb gondolatát valamilyen módon, de ne emeljen ki egész mondatokat, mert az már túl sok. Fogalmazzon rövid, egyszerű mondatokban. A felsorolásokhoz használjon számozott és egyszerű listákat. Számozott listát csak akkor használjon, ha a felsorolt tételek sorrendje lényeges.

A túl sokféle betű rosszabb, mint az egyféle
Használjon egy betűtípust a szövegre, és ha elengedhetetlen, akkor egy másikat a címekre, de kettőnél többet ha lehet, ne! A kiemelések legyenek félkövérek. A linkek legyenek "link-kékek" és aláhúzottak. Ne használjon az egyik kiemelésre félkövéret, a másikra dőltet, a harmadikra pedig aláhúzottat, mert a túl sok betűstílus fárasztja a szemet.

Ne használjon felesleges képeket, és legfőképpen ne használjon felesleges animációkat
Csak olyan képet, vagy animációt használjon levelében, amely nélkül nem lenne lehetőség a megfelelő információt átadni. Amúgy sem árt, ha azzal a hozzáállással szerkeszti levelét, hogy az a grafikai elem, ami nem tesz hozzá a levél értékéhez, az elvesz belőle. Ha egy adott célt el lehet érni egy adott elem - pl. animáció - használata nélkül is, akkor hagyja ki azt az elemet.

A TEXT levél elkészítésének legfontosabb technikái

  • Egy sorba 65-70 leütést írjon, és minden sort ENTER-rel zárjon le
  • Csupa nagybetűs kiemelést maximum két-három szóig használjon, azután már fárasztó az olvasása.
  • A linkeket írja új sorba, főleg, ha hosszúak. Így biztosítja, hogy az olvasónak ne legyen gondja a "törött" (két sorba került) linkekre való kattintással.
  • Használjon különleges karaktereket (= , * , - , _ ) a kiemelések elkészítéséhez.
  • Használjon más karaktereket (pl.: >> ) a felsorolások kiemeléséhez
  • A legjobb eredmény csak teszteléssel érhető el. Mielőtt elküldi listájára a levelet, feltétlenül küldje el saját magának, és csak akkor küldje a listára, ha már semmit sem tud javítani a levélen.

Néhány igen hatékony, mégis gyakran hanyagolt technika a bizalom növelésére

Közölje minden elérhetőségét
Ne felejtse el feltüntetni összes elérhetőségét a levélben. Írja bele az összes olyan e-mail címet, ahova írni lehet cégének, akár tematikusan felsorolva tüntesse fel üzlete(i) címét, és írja le ügyfélszolgálata telefonszámát. Én magam annak vagyok a híve, hogy legyen a levélben legalább egy konkrét személynek a telefonszáma is, akit (ténylegesen) el lehet érni a kérdésekkel, észrevételekkel. Könnyebb megbízni egy cégben, ha tartozik hozzá egy konkrét személy is, mintha csak egy ügyfélszolgálat. Találkoztam már persze olyan céggel is, akinek az utolsó nyolc hírleveléből nem lehetett kideríteni még weboldalának címét sem! Nem hiszem, hogy így lehet eredményeket elérni.

Legyen következetes a küldések gyakoriságát tekintve!
Ezt nagyon kevesen tartják be. Legyen Ön az, aki megbízható. Olvasói azt kell lássák, hogy amikor Ön megígéri, hogy jövő kedden küld egy levelet, akkor az a levél jövő kedden meg is érkezik. Innen tudni fogják, hogy Ön ad a megbízhatóságra. És aki megbízható a kis dolgokban, az valószínűleg az a nagy dolgokban is. Ezt olvasói is tudják! Ez nem könnyű, tudom! Kéthetente pontosan publikálni egy cikket, igenis nehéz! De ha elkötelezte magát egy konkrét gyakoriság mellett - nem kell, hogy ez a két hét legyen, lehet negyedévente is -, akkor ezt tartsa be!

Rakja a cikkeket archívumba
A hírlevélre való feliratkozásnál mutassa be archívumát! Hadd tudják leendő olvasói, hogy miket szokott küldeni. Így nem éri őket meglepetés, és a leiratkozások aránya is alacsonyabb lesz. Van ennek a technikának még egy hatalmas előnye: Az archívumban elhelyezett cikkeket könnyedén optimalizálhatja egy-egy téma, néhány fontos kulcsszó köré, és így ezeket az oldalakat használhatja kapuoldalaknak keresőmarketing tevékenysége során. A keresőkből az ezekre az oldalakra érező látogatók azonnal meggyőződhetnek róla, hogy Ön értékes információt kínál,ráadásul Ön így azt is megtudhatja, hogy célpiaca számára melyek a leginkább keresett információk.

Önök kérdezték: Hogyan lehet létrehozni Multipart levelet?

A cikk első részében méltattuk a Multipart levélformátumot, melynek előnye, hogy mind a HTML, mind a TEXT levél elküldésre kerül, és akinek a levelezőprogramja meg tudja jeleníteni a HTML levelet, az azt jeleníti meg, a többi levelező pedig a TEXT levelet.

Sokan kérdezték azóta tőlünk, hogy hogyan lehet felismerni a Multipart levelet, illetve ami még fontosabb, hogy hogyan lehet létrehozni?

Hogyan lehet felismerni Multipart levelet?
Gyakorlatilag az általunk ismert személyi levelezőkkel nem lehet felismerni, mivel csak azt a formátumot jelenítik meg, amit tudnak, és amire be vannak állítva, a levél forráskódját pedig nem mutatják meg.

Hogyan lehet elkészíteni a Multipart levelet? Személyi levelezőkkel (pl. Outlook, Outlook Express), webalapú levelezőkkel sehogy.

A MarketingSzoftverek MailMaster szoftverével a következőképpen: Ön elkészíti külön a HTML és külön a TEXT levelet, majd amikor a leveleket a szoftvernek átadja (feltölti a szoftver rendkívül egyszerű kezelőfelületén), akkor megjelöli a Multipart opciót. Ezek után a szoftver összeállítja a HTML és a TEXT levelekből a Multipart levelet.

Érdekesség: Ez azt is jelenti, hogy a két formátum tartalma nem kell, hogy megegyezzen. Lehet, hogy a HTML verzió tartalmazza az egész cikket, a TEXT levélben pedig csak annyit ír, hogy "Önnek HTML formátumú levelet küldtünk, de levelezőprogramja azt nem tudta megjeleníteni. A levél témája..... volt. Kérjük klikkeljen ide, és olvassa el levelünket weblapunkon!" A MailMaster szoftverrel az is egyszerűen megoldható, hogy a weblapon mindenkinek a levél személyre szóló változata jelenjen meg, ráadásul 128 bites titkosítással kódolva!

Bővebben a MailMaster nevű e-mail marketing program funkcióiról

Amennyiben további információra van szüksége az e-mail marketinggel kapcsolatban, nyugodtan írja meg nekünk kérdéseit!


 

  

Szerintem hülyeség HTML leveleket küldözgetni. Sokkal jobb a sima TEXT levelek kiküldése.

1. A HTML levelek default, minden értelmes e-mail kliensben tiltva vannak. Ezt persze át lehet állítani, de a legtöbb user
atomláma, szal nem igazán állítgatja át.
2. A spam-ek legnagyobb része is HTML -ként jön ki, tehát
a jövőre nézve sincs túl jó perspektívája.

Csütörtök, 2006. Augusztus 17. 11:41
  

Már ne haragudj de ez nagy baromság. Épp, hogy az e-mail kliensek és weblevelezők 99%-a már html alapú és a sima text leveleket is html-re alakítva jelenítik meg.

Az igaz, hogy a spam nagy része is html-ként jön, de az összes hírlevelek elsöprően nagy része is abban (kivéve az igénytelen apróhirdetős-linktáras hírlevelek) jön szóval csak ezért nem kerül egyik levél se a spamek közé.

Néz meg pár profi és nagynevű oldalt, hogy milyen levelet küld. Nézd az az amazon-t, az e-bay-t, a paypal-t vagy hosszan sorolhatnám. Mind kivétel nélkül html alapú. A nagyoktól tanulj ne az elavult nézeteidhez ragaszkodj.

Vasárnap, 2009. Április 05. 12:33

Hozzászólás

A mező tartalma nem nyilvános.
  • A webcímek és email címek automatikusan linkekké alakulnak.
  • Engedélyezett HTML elemek: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

További információ a formázási lehetőségekről


Ellenőrző kérdés
Ezt a kérdést azért tesszük fel, mert szeretnénk tudni, hogy Ön egy emberi lény és nem egy automatizált kommentező szoftver.
Image CAPTCHA
Kérjük, írja be milyen karaktereket lát a fenti képen!