Az üzleti élet legnagyobb égése - Gábor, kicsit Te is ludas vagy ám...

Wolf Gábor ma hajnali blogbejegyzésének 4-es pontja többek közt egy olyan jelenséggel foglalkozott, amin magam is sokat gondolkoztam mostanában, és röviden már írtam is róla.

Egy olyan jelenségről van szó amely durván rombolja a marketing renoméját és a tanácsadói bizniszt egyaránt, de amely jelenség kialakulásában azt gondolom, Gábor és a Gazdag Tanácsadó gondolkodásmód is ludas!

Ezzel a jelenséggel kapcsolatban szeretnék egy olyan nézőpontot megmutatni, amely mindenkinek segíthet, aki eddig nem tudta eredményre fordítani a Gábortól tanult technikákat, meg persze azoknak is, akik szeretnék elkerülni a hasonló helyzeteket.

(Mindezt Gábornak már megírtam a blogjában, de fontosnak tartottam olvasóimhoz is eljuttatni ezeket a gondolatokat. Az alábbiakat úgy írom, ahogy Gábor blogjában is, azaz neki címezve.)

"Nem tudom, hogy melyik kampányról beszélsz, talán jobb is így, de én is láttam olyan kampányt 2008-ban, amire ráillik a leírás. Azt sem tudom, hogy Te milyen hibákat fogsz megnevezni, de azt hiszem másokat, mint amiket most itt le fogok írni.

És az a helyzet, hogy kicsit Gábor téged is felelősnek tartalak érte, hogy sokan nagyon bután alkalmazzák, amit tanítasz. Hogy miért? Íme:

Te "vér profi" vagy a marketingben, és mindig marketing technikákról beszélsz, és - ahogy én látom - soha nem beszélsz a vállalkozó / marketinges motivációiról, soha nem beszélsz a háttérről, és igen keveset beszélsz a szemléleletmódról. Lehet, hogy azért, mert ezek neked egyértelműek, de azt látom, hogy egyáltalán nem mindenkinek azok. Az eredmény pedig, hogy sokan vannak a tanítványaid között, akik a profi technika mindenhatóságát látják csak meg. Ők azok, akik marketing közben csak a technika alkalmazására figyelnek, és totálisan megfeledkeznek arról, hogy a másik oldalon emberek vannak. Az ilyen marketinges csak magára koncentrál: "Mit kell tennem, hogy eladjak?" És sajnos igenis lehet olyan profi szinten művelni a marketinget, hogy akkor is működjön (egy ideig), ha magasról le****od az embert a másik oldalon. Hogy érdemes-e erre a szintre jutni? Nem hiszem!

Az ilyen hozzáállással kivitelezett kampányokat hívom Műanyag Kampányoknak. A Robbie Williams egyik számának első sora szokott erről eszembe jutni: "You can"t manufacture a miracle!" (Valahogy így tudnám lefordítani: "Egy csodát nem lehet legyártani!")

Mit hiányolok ebből a marketingből?

Szolgálat. Odafigyelés. Tisztelet. Odaadás. Ezek a szavak jutnak elsőként eszembe. Azt hiányolom, hogy mielőtt marketingesünk nekiáll eladni a portékáját - sőt, mielőtt hozzálát a termékfejlesztésnek - üljön le, zárkózzon be, és kezdjen el a leendő vevőről gondolkozni. Nem arról, hogy hogyan kell rászedni, hanem arról, hogy mire lehet szüksége? Milyen életet él? Mik a gondjai? Mik okoznak neki örömöt. Nem csak az eladandó termékkel kapcsolatban, hanem az egész életében. ALAPOSAN elmélkedjen róla.

Nekem az hozta meg az áttörést, amikor egy amerikai marketing workshopon sok-sok órán keresztül a tipikus ügyfeleink életén kellett elmélkednem. Semmi nem került szóba, aminek bármi köze lett volna a portékánkhoz. Semmi! CSAK AZ ÜGYFÉL. Ekkor kezdtem el igazán mélyen látni azt a közönséget, akikkel dolgozni akarok, azokat, akiket könnyű szeretnem, azokat, akiket örömmel szolgálok, és azokat, akikért sokkal többet megteszek, mint ami elvárható lenne.

Vissza a Műanyag Kampányokhoz: A Műanyag Kampány arról szól, hogy úgy csinálunk, MINTHA - ahelyett, hogy úgy csinálnánk ténylegesen. Az általad "nyálcsorgatós" bevezetésnek nevezett kampányok legtöbbjével (nem a tiéddel, az ügyetlenebb tanítványokéval) éppen az a gond, hogy az egész nem szól másról, mint az imitálásról, a színlelésről. Arról, hogy úgy csinálok, MINTHA sürgős lenne rendelni, úgy csinálok, MINTHA az egész világ engem akarna, úgy csinálok, MINTHA kevés eladható termék lenne, stb. Azért a Jeff Walker ezt nem pont így tanítja! Az a durva, hogy ez a Műanyag Kampány hozzáállás úgy elterjedt a GT 2007 óta (nem mondom, hogy miatta, de bizonyosan azóta), hogy a tanult szemlélődő még akkor is azt hiszi, hogy valaki csak színlel, amikor cseppet sem.

Mondanom kell, hogy ez nagyon árt a KKV marketinges szakmának ÉS mindenkinek, aki "célszemélyként" átéli?

Találkoztam például olyan GT tanítvánnyal, aki elismerően (!) jegyezte meg, hogy nagyon ügyesen láttatom, hogy mennyire elfoglalt és megközelíthetetlen vagyok.

Hogy mit csinálok annyira ügyesen?

Magasról ***ok rá, hogy mennyire látszom elfoglaltnak! Egyszerűen csak mostanában (2007) lépte át a cégünk azt a határt, amikor cégvezetőként már nem én vagyok az ügyfélszolgálat, ahogy nem én könyvelek, nem én programozok, és még egy csomó más feladatot sem én végzek.

Persze, hogy egy ügyfél észreveszi ezt a változást. De hogy azt gondolja, hogy mindez csak (ügyes és jogos) színlelés annak érdekében, hogy amúgy GT módra menőnek látszak??? Azért ez elég vad! Nem azt mondom, hogy ezt tanítod, hanem azt, hogy sokan ezt értik abból, amit tanítasz!

Egyébként ami - főleg a tanácsadói - blogokon az ilyen kampányok kapcsán a kommentekből mindig látszani szokott, hogy ha a színlelésnek a legkisebb gyanúja is felmerül, máris kikattan az érzékeny vevő. Hogy igaza van-e? Szerintem igen! Ugyanis szerintem teljesen normális, ha valaki nem szereti, ha totál hülyének nézik. Amiről pedig nem szabad megfeledkezni, hogy minden durva kommentre jut számos egyetértő szemlélődő, aki egy mukkot sem szól csak szépen csendben leírja a szóban forgó marketingest / tanácsadót!

A tanulság?

Számomra az, hogy a profi marketing NEM a profi színleléssel kezdődik, hanem a profi és SZÍVBŐL JÖVŐ SZOLGÁLATTAL! Aki pedig nem tudja ezt a hozzáállást elsajátítani, az 2009-ben is pont ugyanakkorákat fog hasalni, mint 2008-ban, akármilyen marketing (színlelési) technikákat tanul meg!

Ezzel együtt kiváncsian várom, hogy milyen okokat fogsz Te megnevezni az említett kudarcok okának, mert ugyan a marketingünket a megfelelő szívbeli hozzáállással végezzük, de még nagyon sokat kell tanulnunk Tőled a profi technikákról is! :-)"


 

  

Kedves Balázs!

műanyag kampány...? akkor Sándor társaddal mit csináltok? ugyanazok a sablonok..."you always manufacture the same trash" az idézeted nyomán. Eddig egymást ajnároztátok a honlapjaitokon.

KÉPMUTATÁS a javából ez a commented...

Profi és szívből jövő szolgálat? levelező listák, semmitmondó de annál hangzatosabb infótermékek, ugyanolyan "egykaptafa" honlapok, online módra TVSHOP-os manipulációs rendszer...ugyanmár...gyakorlatilag ezért pukkadt ki a web1es lufi...a web 2.0 ugyebár a consumer generated marketing világa kellene h legyen..

Jól mondod tehát mi árt a marketinges szakmának. Az h elhitetitek a vállalkozókkal h a többségében gagyi (tisztelet a kivételnek, szerencsére ilyen is akad bőven) hirleveles okosságaitokból majd mindenki csodát tesz, és ha nem sikerül akkor majd ti NAGY TANÁCSADÓK megoldjátok...és ráadásul mindenre ugyanazt a rendszert húzátok rá. Hallottál már arról a trendről h az üzleti életben egyre inkább háttérbe szorulnak a bal agyféltekés megoldások?

A tanult marketingesek 4-5 évig tanulják az igazi alapokat, de igy nem tudnak elhelyezkedni, ha elhitetitek a KKV szegmenssel, hogy ezt ők is meg tudják tanulni az anyagaitokból (vagy SS kazettáiból-online marketinges kazettával...szép volt). Inkább adjatok a vállalkozóknak holisztikus szemléletet.

Azért h ne csak azt értsék meg, milyen fontos a marketing, hanem azt is milyen lényeges a tanult szakemberek munkája, segítsége, gondolkodásmódja.

Könyörgöm nem lehet mindenre infóterméket összetákolni, vannak olyan termékek amiket azok az emberek vesznek akik nem görgetik órákig az agymosás szintű szövegeket h a végére érjenek. De ezt még nem hallottam tőletek...

Nyilván jól megy a TVSHOP is, akkor igazatok van, miért ne tegyétek át "onlájnba"...de azért van aki ennél többnek érzi magát, és nem nézi semmibe a potenciális ügyfeleit.

Mindenkinek a maga dolga, h akar boldogulni. De kihasználni a vállalkozók "tudatlanságát" és sebezhetőségét... nem szép dolog beetetni senkit. Sajnos a mai világ erről szól, tisztelet ismét a kivételnek.
Ezt jól tudod Te is.

De akkor legalább ne legyél képmutató.

Hétfő, 2009. Január 26. 3:38

István, Sajnálom, hogy

István,

Sajnálom, hogy pont a lényeg nem ment át. Eldöntötted, hogy mit gondolsz, és most nem hagyod, hogy az információk megváltoztassák a véleményed.

Kár.

Üdv: Balázs

Hétfő, 2009. Január 26. 9:01

Kedves Balázs! Már kb.

Kedves Balázs!

Már kb. egy éve tanulmányozom a világotokat és bevallom nem tetszik jónéhány dolog. Nagyon jó dolgokat találtam, ismerem az anyagaitokat. Én sosem vettem volna meg, de néhány cégnél megmutatták nekem h ezt szeretnék.

Lehet, hogy nem vettem még észre a változásodat. Az szimpatikus mindenesetre, hogy a Gerilla Piacépítés leírásba belefogalmaztad, hogy 1-2 év mire eredményt érhetnek el. Ez tényleg korrekt végre, elnézést h kifelejtettem az előző commentemből.

Nem döntöttem el, mit akarok gondolni, felsoroltam és kifejtettem a tényeket.

Nem

Hétfő, 2009. Január 26. 14:53

István, Azt írod, hogy te

István,

Azt írod, hogy te csak a tényeket fejtetted ki, miközben persze azt is írod máshol, hogy nem ismered a fizetős anyagainkat.

Ténynek tarod, hogy valaki képmutató, miközben soha életedben nem beszéltél az illetővel. Nem azt sajnálom, hogy ezt leírtad, hanem azt, hogy el is hiszed! (Te nem a tényeket írtad le, hanem a véleményedet. És ez természetesen rendben is van.)

Én csak azt nem értem - és ezt nagyon komolyan mondom -, hogy mi a csodát keresel itt, ha ezeket gondolod?

Nekem is van olyan blogíró, akit nem kedvelek, vagy szakmailag nem tartom kellően jónak, de az is tuti, hogy nem olvasom a blogját, és végképp nem kommentelem.

Amúgy nem zavar, hogy itt vagy, mert több értékes és érdekes hozzászólást is generáltál :-)

Úgyhogy welcome!

B.

Hétfő, 2009. Január 26. 19:22

Balázs! Nem érted mit

Balázs!

Nem érted mit keresek itt? Online marketing tanácsadóként ismerned kell a web2 világát.

Az online színtéren és főleg a blogokban az olvasók kommentálhatják a publikációidat, véleményt mondhatnak rólad is stb... ezt tudod jól.

De azt se felejtsd el, hogy a hozzászólók nem csak áhítatos rajongók és helyesen bólogató keresztmarketing partnerek, hanem bizony (más szemléletű, irigy, jogos, jogtalan) kritikusok is.

Nem emberileg kritizáltalak, hanem szakmailag. Az eredményeidet sem vontam, vonom kétségbe. Amennyiben félreérthető voltam, elnézést. A marketingkommunikációnak gyakran része az általam értett képmutatás, de ez nem egyenlő a személyiséggel.

Más irányzatot képviselünk, én még nem léptem ki a rivaldafénybe, egyelőre figyelek, csendben dolgozom és tanulok. A lényeg, hogy már a hazai online marketingben is szép lassan kezdenek körvonalazódni eltérő stílusok, irányzatok.

Remélem, hogy a különböző fórumokon tett párbeszédeinkkel, kritikáinkkal egy konstruktív párbeszéd fog kialakulni, nem pedig ellenségeskedés és aknamunka. Látod az érdekes hozzászólások miatt már megéri a párbeszéd.

Kedd, 2009. Január 27. 4:37
  

Kedves Balazs!

(bocsi, de kihagyom az ekezeteket ... igy helyesebben irok :)) )
A lenyeg tenyleg nem ment at neki ...
Megneztem a hozzaszolasokat tobb szempontbol:
Marketinges szempontbol, marketingel foglalkozo ember szemszogebol, irigy marketinges szemszogbol, erdeklodo olvaso szemszogebol, olyan olvaso szemszogebol, aki "10 perce" hirelevelvadasz ...
Azt hiszem, hogy egyszeru rajonni: kinek nem ertheto, amit leirtal.

Az allaspontoddal teljes mertekben egyetertek ... igencsak higul a szakma. Igen, ez a Gabor hibaja (is) ... olyan gyors fejlodesi palyara allitottatok a Marketing fogalmat, hogy aki a "guruk"-tol tanul, meg sem emeszti es maris loki a sablon uzeneteit. Ez nektek is art ...

Teccik nem teccik egy Ferrarit is el lehet cseszni, lehet rosszul hasznalni.
A ti okossagaitokat is lehet rosszul hasznalni ... es lesznek is meg sokan, akik rosszul hasznaljak.

Ez abbol a szempontbol jo, hogy kemenyen kell izzadjatok, hogy tovabbra is fejlodjetek es meg lehessen kulomboztetni az al gurut a gurutol. Igy meg nekunk is tobb infot toltok at ... :)

Tudod mi tetszik bennetek a legjobban?
Tanitjatok a marketing trukkoket, majd ugyanezekkel a marketing trukkokkel adtok el nekunk. Es latom benne a csavart, a surgetest a stb stb ... de ettol fuggetlenul Biztos vagyok benne, hogy amit veszek, az jo.
Azt hiszem a jo marketinges kepest ezt megcsinalni.
A gyenge pedig - ahogy te fogalmaztad - ugy csinal MINTHA.

Ne add fel, ne adjatok fel! Nyomjatok ahogy eddig es meg jobban ... ha a TI nem toljatok ki ezt az orszagot a godorbol, akkor senki. Nem kis dolog van a vallatokon ... es talan meg bennetek sem teljeset tudatos ez.

Jo munkat!

Hétfő, 2009. Január 26. 16:21
  

Kedves Pisti!

Nem szoktam hozzászólni, de a mostani hozzászólásod igazságtalannak tartom.

Vettél már bármit azoktól akiket sértegetsz?
Én igen, és jók. Bátran ajánlom bárkinek. Ha nem tetszik ott a garancia, vissza lehet adni.

Te mit teszel a kisvállalkozókért?
Ők igyekeznek tenni valamit. Az fáj, hogy sikeresek? Lehet, hogy igény van arra amit csinálnak.

Üdv TJ

Hétfő, 2009. Január 26. 13:28
  

Kedves József!

Nem hiszem h sértegettem volna bkit is. Ha mégis, akkor mindenkinek azt kívánom h ha sértegetik akkor igy történjen. Én etikailag kérdőjeleztem meg egy hozzászólást leírva a tényeket. Ezeket gondolom, nem kell egyetérteni.

Megkérdezhetem, hogy milyen mély üzleti és marketing (akár online akár offline) tanulmányokkal rendelkeztél a vásárolt infótermékek előtt?

Nem vettem semmit, de olvastam mindent. Örülök h nem vettem meg. Biztos h jók számodra. Kívánom h legyél sikeres az anyagok révén.

Én annyit teszek a kisvállalkozókért, hogy nem hülyítem őket, és ha szükségük van a segítségemre akkor legjobb tudásom szerint segítek.

Nekem nem fáj mások sikere, sőt örülök. Azt kívánom mindenkinek, h rengeteg pénzt keressenek és legyenek boldogok. De azért empátia van bennem azok iránt, akik nem látnak át a manipuláción.

Hétfő, 2009. Január 26. 15:59

Heló Balázs, Te az az

Heló Balázs,

Te az az "igazi-úriember" vagy, ha marketingről van szó, ahogyan magázódsz pl. itt a blogban, én azt is hallottam, hogy felhívod telefonon azokat, akik MailMastert rendelnek, plusz az én levelemre is válaszoltál a nyáron, meg kell hagyni, ez igazán szimpatikus dolog.

A Wolf Gábor az a bűvész-féle, showman alkat, a marketing celebje, ő megközelíthetetlen, az ügyfélszolgálata gyakorlatilag elérhetetlen, és meg kell hagyni, hogy igazán nem szimpatikus dolog.

Ettől függetlenül jómagam vásárolom a termékeit mert bőven megérik az árukat, és a show is élvezetes és tanulságos, ahogyan eladja őket.

Ezt csak azért írom, mert meggyőződésem, hogy csak a vevő döntheti el, hogy műanyag-e a kampány, vagy csak cirkusz volt és kenyér nincs, én sokszor beleestem abba hibába, hogy a termék/szolgáltatás ismerete nélkül veszettül kritizáltam, aztán megláttam, hogy a dolog mégiscsak megéri a pénzét.. Mindent ugye nem vehetek meg, ami felől kétségem támad, de jó tanulság, hogy vigyázzak a kijelentéseimmel.

A GT-t nagyon sokan félreértik, szerintem arról szól, hogy hogyan tedd értékesebbé a vevő szemében a személyes tanácsadási szolgáltatásodat azzal, hogy infóterméket dobsz a piacra, és magad köré írsz egy sztorit.

Nem pedig az a lényeg, hogy ha tanácsadó vagy ha nem, írd ki a neved alá, és árulj infóterméket a jól ismert technikai és marketing arzenállal. De ismétlem ettől még lehet jó a termék, a vevő dönti el.

Hétfő, 2009. Január 26. 11:37

Sajnos semennyi pénzem

Sajnos semennyi pénzem nincs semmilyen szintű szolgáltatásra - maradtak az ingyenes anyagok. Ami számomra egyértelműnek tűnik: több szinten folyik a meggyőzés, mindenki felkészültségének, anyagi lehetőségeinek, időbeosztásának megfelelően foglalkozik (vagy sem) a témával. Tipikus menetrend:

1. Ingyenes leckék.
Tök jó, van rá pár hetem, hogy képbe kerüljek, hogyan lehetne másként, az elméleti megalapozás rögös útvesztőit megkerülve foglalkozni a marketinggel, az ügyfeleinkkel. A legtöbb cégvezető botcsinálta marketinges, a KKV szektorban egy néhány fős cégnél nem tartanak erre külön embert. Sem pénz, sem idő nincs rá. A cégvezető képben van az ügyfeleit iletően, ha úgy tetszik, holisztikusan ráérez az ügyfelek kívánságaira - különben kínlódásra, vegetálásra, esetleg bukásra van ítélve. Azaz valamit biztosan jól csinál, még ha nincs is róla papírja. Ez ad önbizalmat, ezért gondolja, hogy az ingyenes leckék csak segítenek elmélyíteni, tudatosítani az eddigi eladási technikáit. És pl ez miatt kerülhet tévútra, mikor mechanikusan műanyag kampányokat indít.

2. OKtatási csomagok
Miután emberünk ráébred, hogy csinálhatná másként is, ugyanakkor az is kezd egyértelművé válni számára, hogy nincs ideje az ingyenes leckéket továbbgondolni és alkalmazni saját területére, megrendeli az oktatási csomagokat. Kicsit több segítség, így talán kevesebb energiával is célt ér. Nem tartom kizártnak, hogy némelyeknek tényleg csak ennyi kell ahhoz, hogy jobban működjön cégük - de szerintem nincsenek sokan. A műanyag kampány veszélye itt is fennáll...

3. Tanácsadók felkérése
Végül csak belátja a cégvezető, hogy fontosabb számára a cég mindennapi ügyeinek intézése, a vezetői funkciók teljesítése. Ha van elég pénze, és nincs ideje elmeditálni a leckéken, akkor beadja a derekát.

Én nem érzem becsapva magamat Gáborék leckéivel. Rest voltam továbbgondolni, elmeditálni rajta - nem is megy jól a marketing. De abban biztos vagyok, hogy minden tudást át kell gondolni, semmit nem szabad egészséges kritika nélkül átvenni.

Hétfő, 2009. Január 26. 14:21

Egyetértek abszolút!

Egyetértek abszolút!

Balázs jól kifejtette, amit Sanyi 7 éve (amióta ismerem) hangoztat: "Szolgálat nélkül egy KKV halott!"

A kérdés, hogy ki mennyire akar és tud szolgálni, mert hisz' csak abból tud szolgálni, amije van. Történetesen menyire van tele a szolgáló belsője... tisztelettel, megbecsüléssel, szeretettel, stb... és ezt egy idő után nem lehet mímelni. Előbb- utóbb kibukik, hogy végül is mire megy ki a játék... Pénzedet akarom (magaménak), vagy a javadat szeretném... keresni, szolgálni.

Szerintem, mindegyikőnknek van mit tanulni ezen a területen és ez hóttig' fog tartani! :-) Ja, és nem kell elkeseredni, ha nem megy minden azonnal flottul!

Üdv.: Péter

Hétfő, 2009. Január 26. 14:39
  

Egyet értek veled, Balázs, abban, hogy sokan - nagyon sokan - a GT 2007 konferencián elhangzottakkal visszaélnek. Az elmúlt időszakban ily módon legalább 4 listáról iratkoztam le. Miért? Mert amikor egy szalmai blogértesítőre vagy szakmai hírlevélsorozatra iratkozol fel és ez átcsap véget nem érő kampányba, az egyenlő a listaégetéssel.

Nekem nagyon emlékezetes és tanulságos az egyik ismert blogger hozzászólása, aki azt mondta, hogy az emberek 95%-a képes blogolni, de csak 5%-a képes úgy végezni, hogy abból meg is éljen. Honnan tudod, hogy vajon az 5%-ba tartozol-e? Nos, ha ez a kérdés felmerült benned, akkor te a 95%-ban vagy.

Azt gondolom - és úgy tapasztalom -, hogy ez igaz az infótermékek, a reklámok megírására is. És itt a kapcsolódás a bejegyzéshez: hozzáértés és odaszánás nélkül nem lehetsz ott az 5%-ban.

Sajnos a GT elhitette a 95%-kal, hogy az út automatizált ...

oliveR

Hétfő, 2009. Január 26. 14:48

Ez az egész vita visszavisz

Ez az egész vita visszavisz a gyökerekhez. Branson (Virgin Group) Business Stripped Bare című könyve ezzel kezdődik, és tök igaza van. Akkor vagy üzletember, ha találsz valamit, ami annyira fontos számodra, hogy foglalkozni akarsz vele, és rá akarod tenni az életed, vagy legalábbis pár évet belőle. Ő úgy írja: Business is what concerns us. (Bocsi, nagyon béna vagyok fordításban.) Viszont sok magyar vállalkozó nem szenvedélyből vágott bele a cégépítésbe, és különben is, ahogy ezt egy amerikai marketing fórumon olvastam: a szenvedély később jön. A siker hozza. És ha nincs szenvedély, nincs törődés, akkor az ügyfél sem számít...pedig...

Hétfő, 2009. Január 26. 15:06
  

Sajnos egyet kell értenem Pistive.

Mind a hároman (Sanyi, Gábor, Te), ugyanazt a technikát alkalmazzátok. És ez pont ellentéte annak, amit leírtál.

Abszolút nem számít az ügyfél, csak minél nagyobbat mondjak és majd lesz aki megveszi. Aki nem, az meg nem érdekel (hiszen nem ügyfél, így az ő szava nem számít).

Ha akarod írok elég sok példát mind a hármotoktól.

Üdv,

Ákos

Hétfő, 2009. Január 26. 15:12
  

Nem nagyon értem a hozzászólásodat. Mit jelen az, hogy minél nagyobbat mondani? Piaci részvételről és szolgáltatásról beszélünk, azok, akik online is jelen vannak.
Ha egy trend beindul, abba sokan bekapcsolódnak. Ezért nyilvánvaló a hasonlóság a tanácsokban. Ha egy trendet túl sokan használnak, elveszíti a hatékonyságát. Így jön egy új trend.

Nyilván minden új hullám esetén vannak nagyon látványos sikerek mint ahogy bukások is vannak. Valakinek ez jut, valakinek az. Akinek a sikertelenség, az vagy mélyebbre ás vagy kiszáll.

A gond akkor van, ha valaki délibábot kerget és az infótermékektől várja a megoldást. Őket a mások sztorija lelkesít. Ez baj. De ezt nem lehet kiküszöbölni - csak személyes tanácsadással. Ezt azonban sokan nem vállalják - vagy vállalhatják.

oliveR

Hétfő, 2009. Január 26. 15:38
  

Brutális az a mondat, hogy "aki nem vevő az nem érdekel". A neten vissza is üt(het). Mert a nem vevő (is) leáll okoskodni a blogíróval. De ha nem vevő, nem mindegy, mi a véleménye, és még hány nem vevő ért vele egyet? Sok nemvevő valóban csak kötözködő. Szimpatikus (lehet elsőre) az érv, hogy velük nem kell foglalkozni. A szemlélőnek, aki (akár) érdeklődő (is) lehet, itt visszaüthet: "Milyen felfuvalkodottak ezek...", és érdeklődőből nemvevővé billen, egy pillanat alatt. Nem a szerző miatt, hanem a kötözködések vagy azok rossz kezelése miatt. Csak arányok kérdése, hogy az oldal bevonz-e elég olyan érdeklődőt, akire nem hatnak a kötözködők, és akkor teljesen mindegy ki és mit szól hozzá. Ez a kulcs. Az arányok. A(z ingyen) szervilitást meg lehet unni egy idő után. Akkor (szinte) mindenki elcsábul, hogy WG-féle automatizált rendszert hozzon létre, csak a "nem kötözködőknek", az instant vevőnek, aki az instant kifogáskezelő módszerekkel leszerelhető/levadászható. Az ilyen oldalhoz kétélű kard blogot írni. Kommentelhetőt (meg pláne). Hiszen, abba szinte csak a kötözködők fognak írni. Blog (és írásos vagy videós megnyilvánulás) nélkül gurustátuszt nehéz építeni. Márpedig célként sokaknak az lebeg a szemük előtt, hogy az instant vevőszerző motor végén egy méregdrága tanácsadó (fizetős tanácsadása) álljon.

Sokakkal együtt lenéztem az instant-vevőgyárak királyát, N.V-t. Gagyit, szinte már szemetet csinálni, és igénytelenül eladni. Persze, azt, hogy mi a szemét, a vevő dönti el. Ha (tényleg) van garancia, akkor meg nem is kérdés. Azt, hogy egy weboldal, vagy egy infótermék, (ki)szolgálja-e a vevőt, a vevő dönti el. Azzal, hogy vesz, és nem kéri vissza a pénzét. És az, amit százezer darab felett adtak el (úgy, hogy nem kérték vissza a pénzüket), bármilyen gagyinak tartjuk is mi (akik nem vettük meg) - a vevőket ez bizony kiszolgálta. Én ez a felismerés óta az útálókból az instant eladórobotok csodálójává és tisztelőjévé váltam. Akinek nem inge, nem rendeli meg. (Az teljesen más kérdés, hogy ki mihez adja a nevét...)

Hétfő, 2009. Január 26. 16:13
  

Elég sok mozgalmat és ideológiát tanulmányoztam és szerintem egy mozgalom elindítójának a felelőssége megfoghatatlan. Gondolok itt arra, hogy Gábor tényleg megmutatta az atomtitkot a GT-n, de hogyan tudná elérni, hogy csak profik, csak profin alkalmazzák, az számomra ma is a világ legnagyobb rejtélye.

Ha valami jó, akkor elkerülhetetlen, hogy lelkes amatőrök tömegével harapnak rá, és bizony elég komoly negatív reklámot képesek csinálni a bénaságukkal, meg különösen a fanatizmusukkal az eredetileg hibátlan ideológiának, tudásnak, gurunak. Gondoljatok csak bármelyik vallási mozgalomra, különösen a muzulmán vallásra, ami ez egyik legbékésebb vallás, mégis itt "Nyugaton" rögtön a terroristák jutnak eszünkbe róla.

Balázs arról beszél, hogy a marketing értékes portéka nélkül egy illúzió, egy átverés, de lám mégis ahány blogolvasó, annyiféle vélemény van róla (mondjuk S. Sanyi nukleáris fegyveres reklámja az affiliate marketingről már nekem is sok volt). Szóval lehet próbálkozni bárkinek, hogy írjon olyan posztot a blogjára, amit minden olvasója egyformán fog érteni!

Hétfő, 2009. Január 26. 17:41

Üdvözletem

Üdvözletem Sorstársak!

Szépen sorjában:

1. Végeztem egyetemet, a Közgázon, M.sc. BA.
2. Ennek ellenére nagyon sokat tanultam a három GURU-tól.

Az ingyenes anyagaikból rengeteget, a fizetősekből is jó sokat.

De hogy mennyit, az tőlem függ, nem tőlük. És nagyon örülök, hogy vették a fáradságot, és elérhetővé tették a tudást számomra is. Mert hiába olvastam végig például Philip Kotler többszáz oldalas könyvét, Csepregi Balázs gerilla kurzusa többet segített. Lehet, hogy ez piacfüggő, nem tudom. Rengeteg marketinges könyvet olvastam el korábban, amit a közgáz könyvtárban érdekesnek találtam, a kötelező annyagon kívül, BAUER-BERÁCS, stb., azon átrágtam magam. De a GT 2007 hatalmas élmény volt.
Persze kellet vagy 1 év a megvalósításhoz, de ez miattam volt ilyen hosszú. Ez van, megérte.

Maximálisan egyetértek Schlingloff Sándor szolgálatfaktorával, vagyis először szolgálni kell, és amikor látod, hogy nem elég mindenkinek az ingyenes anyagod, mert van aki többet akar, annak adjál többet - pénzért.

Biztosan van, aki megjátssza magát. meggyőződésem, hogy Csepregi Balázs és Schlingloff Sándor nem játssza meg magát. Ezt nem azért mondom, hogy magamat nyugtassam, amiért én pénzt fizettem nekik. Hanem azért, mert látom, hogy hasznos amit mondanak.

Egy nagy buktatóra felhívom minden sorstársam figyelmét:
lehet nagyon rossz tanácsot is kapni tőlük, ha nem pontos, vagy hiányos info alapján kérsz tőlük segítséget. Ez nem biztos, hogy az ő hibájuk, ugye. De lehet azt is mondani, hogy az ő hibájuk, mert miért nem kérnek több pénzt és néznek körül a mi piacunkon alaposabban.

És akkor Wolf Gáborról annyit, hogy nem győzi emelni az óradíját ahhoz, hogy ne legyen tele a naptára konzultációval.
Valószínűleg van igény a tudására, és nem kamu volt, hogy 200- an ott ültünk a háromszázezer - forintos konferenciáján.

Megtanítani csak azt lehet, aki hagyja magát.
Aki nem fogadja meg a tanácsokat, az minek kér tanácsot?
Aki megfogadja, azon lehet csak segíteni.

Végül annyit, hogy ki és mire használja a megszerzett tudást, ahhoz semmi köze az oktatónak.

Az atombomba feltalálója nem tudta előre, hogy mikor, ki hol fogja felrobbantani.
A gépfegyvert aki feltalálta, nem vonható felelősségre azért, mert háborús bűnöket követnek el géppisztollyal. Ha nem lenne gépfegyver, akkor mással háborúznának.

Aki csak lehúzni akar, az hamar megbukik szerintem.

Hétfő, 2009. Január 26. 18:37

Kedves Neményi

Kedves Neményi András!

Senki sem vitatja, hogy a három legény jó dolgokat oktat.
Azt sem állítom, hogy nem tudom felhasználni azokat. Dehogy nem.
Akkor ezt a blog-ot sem olvasgatnám.

Itt most másról van szó.
Arról, hogy lehet-e a személyt kizárva, valódi személyes kapcsolat nélkül, a konkrét üzlet ismerete nélkül eleget segíteni ahhoz, hogy a végeredmény az áhított siker legyen?

Az a kérdés, hogy miért torpan meg sok ember próbálkozása, üzleti ötlete, miért nem elég az amit kapnak ingyen, majd pénzért a fiúktól.

A Balázs remélem akarattal, rátapintott a lényegre.
És ez erősen túlmutat önmagán.

Amit viszont az előző hozzászólásomban leírtam az a száraz igazság. Érdemes elgondolkozni rajta.

Üdvözlettel: Török József
Márpedig a

Hétfő, 2009. Január 27. 0:37

Na. Alakul. Többször

Na. Alakul.

Többször meghallgattalak, Balázs, figyeltem is. Volt, amikor legyintettem a tanácsaidra, túl nagy általánosságot fogalmaztál meg. Tudomásul vettem, hogy ingyen ennyi jár, az általánosságok testreszabását nekem kell elvégezni.

Most kaptam fel a fejem először, pedig semmi olyat nem mondtál, amit ne tudnék magam is. Viszont baromi jól hangzik. Tudod, mint Verdák c. rajzfilmben, amikor győzhetne az autó, de lefékez a célvonal előtt. Látszólag vesztett, de... Kíváncsivá tettél. Engem most nyertél meg magadnak, holott hónapok óta érkeznek a leveleid. Pedig, lehet, hogy valóban csak jól hangzik, amit írtál, de nincs mögötte részedről tartalom - s nem más, mint lózung. Nos, ez már az én kockázatom. Amikor módomban áll, meg foglak fizetni, hogy figyelj rám. Hogy elmondd nekem, mit csinálok jól, és mit nem. Hogy te mit csinálnál másképp. Addig meg figyelek. Te nem vagy jótékonysági intézmény, én meg addig ígérem, hogy minimum nem megyek csődbe, amíg igénybe nem vehetem a szolgáltatásod. Áll az üzlet?

Hétfő, 2009. Január 26. 21:39

Igen Balázs. Egyetértek.

Igen Balázs.

Egyetértek. Azt kérem, hogy olvassátok el a Sándorral együtt amit írtál. Sokszor egymás után.
Azután pedig gondoljátok át, hogy mennyire más amit csináltok és amit tanítatok.

Akartam rendelni az egyik termékedből. Ha jól emlékszem, a gerilla villámkurzusból?.
Csak éppen hiba volt a leprogramozott rendelési automatizmusban. A hírlevélben szereplő ár után más árat adott a következő oldalon...

Kétszer is írtam neked, hogy hiba van a rendszeredben.
Még válaszra sem méltattál.

A nektek írt levelekre nem válaszoltok, az együttműködési javaslatok elől elzárkóztok. Tapasztaltam és mástól is ezt hallottam.

Csak egy a fontos, minél több példányban eladni az oktatóanyagaitokat, a szolgáltatásaitokat.

Pedig egyébként jó is lehetne.

Ha valóban oda állnátok a reményteljes projektek mellé, akkor sokat "szolgálhatnátok".
Persze, tudom, hogy így könnyebb pénzt keresni, de ez bizony ugyanaz, mint amit a Gábor csinál.

Szóval, sokmindenben egyetértek az első hozzászólóval.

Szép lassan rájönnek az emberek arra, hogy olyan műanyag ez az egész.
Pedig valóban jó amit oktattok. Csak így kevés.

Hogy mi lesz egy év múlva?
Biztos lesznek akkor is olyanok, akik megveszik pár terméketeket. Így megy ez.
De milyen távol van attól, amit fent feszegetsz...

Hétfő, 2009. Január 27. 0:26
  

Szervusz József,

Sajnálom, hogy nem válaszoltunk, de biztos lehetsz benne, hogy nem szándékos lesz**ás volt, hanem hiba a rendszerben. Hogy nem elszigetelt hiba? Nem az. Bizony, még sokszor előfordul, hogy nem jutunk időben el odáig, hogy válaszoljunk egy e-mailre.

Aki sokat akar, az sajnos néha sokat is hibázik, de ez még nem biztos, hogy a szándék hiányát jelenti, talán csak azt, hogy még nem sikerült elérni, amit megcélzott.

Utánanézek, hogy mik voltak a leveleid.

Üdv: Balázs

ui.: A megrendelőoldal programozási hibáját természetesen pár órán belül javítottuk még akkor. Sajnálom, hogy erről nem tudtunk értesíteni.

Kedd, 2009. Január 27. 8:47
  

Szia Balázs!

Sanálom, hogy csupán a levelem első felére válaszoltál.
A lényeg a levelem általad nem megválaszolt részében található.

Üdv: TJ

Kedd, 2009. Január 27. 9:45

Szia, Nem látom, hogy

Szia,

Nem látom, hogy miért vagy mit kellene válaszolnom, hiszen nyilván sejted, hogy nem értek veled egyet abban, hogy "műanyag ez az egész", vagy hogy "Ha valóban oda állnátok a reményteljes projektek mellé..."

Tovább nem rágódnék ezen. Aki ügyfelünk, úgyis tudja, hogy hogy van ez a valóságban, aki meg nem akar az lenni, annak nem hiszem, hogy tovább kéne boncolgatnom a véleményem.

A meglátásaimat elmondtam, a következtetéseimet levontam. Most megyek, és teszem tovább a dolgom a legjobb tudásom szerint.

Üdv: B.

Kedd, 2009. Január 27. 15:07

Nem bántani akarlak

Nem bántani akarlak Balázs, de vagy nem érted amit leírtam, vagy nem akarod érteni.

Erre kellett volna válaszolni:
"A nektek írt levelekre nem válaszoltok, az együttműködési javaslatok elől elzárkóztok. Tapasztaltam és mástól is ezt hallottam."

"Ha valóban oda állnátok a reményteljes projektek mellé..."

És attól "műanyag ez az egész", hogy ezekre a kérdésekre nem adtok valódi megoldást.

De lehet, hogy neked van igazad.
Elképzelhető, hogy ez az eredményes üzleti magatartás. Nyomni ami van, a többi nem érdekes.
Erre írtam, hogy ez szerintem kevés.

Így pedig valóban nem leszek az ügyfeled.
Pedig ezzel a szándékkal látogattam az oldalaid.

Minden esetre nem foglak többé zavarni a hozzászólásommal.

Üdv: TJ

Szerda, 2009. Január 28. 9:55
  

József,

"A nektek írt levelekre nem válaszoltok, az együttműködési javaslatok elől elzárkóztok. Tapasztaltam és mástól is ezt hallottam."

Erre már válaszoltam, de azóta van újabb fejlemény:

Kollégám utánanézett, és egyetlen levelet találtunk tőled, amivel kapcsolatban csak azt tudom ismételni, amit korábban is: Sajnálom, hogy nem válaszoltunk, nem volt rá kapacitásunk (azon a héten váltunk meg az ügyfélszolgálatosunktól, és így sok megválaszolatlan levél marad). Ennyi történt.

"Ha valóban oda állnátok a reményteljes projektek mellé..."

Ezt nem annyira értem. Kb. 20 reményteljes projekten dolgozunk most éppen, pont annyin amennyi a kapacitásunk, mellette csak a héten 10 ügyféllel konzultáltam már hasonló céllal személyesen, ma eddig többekkel telefonon, holnap 5-tel személyesen. Egyszerűen csak nem ismered a hátteret.

Azért, mert esetleg a Te projekted mellé nem álltunk oda, az még nem azt jelenti... (magyarázzam még?)

Üdv: B.

Szerda, 2009. Január 28. 11:38

Köszönöm a

Köszönöm a válaszod.
Valóban nem ismerem a hátteret.

Ez esetben bocs a kérdőre vonásért. Így legalább fény derült arra, hogy "nem csak a szöveget nyomod" :).

Jó ez a blog. Így legalább tényleg választ kap az ember a felvetéseire.

Utána nézek a többi levélnek. Bár, lehet hogy inkább a továbblépésre érdemes koncentrálnom.

Az én reményteljes projektem mellé még ezért sem állhattatok oda, mert az eddigi közeledéseim nem vezettek eredményre.

További jó munkát, és mégegyszer köszönöm a választ.

Üdv: TJ

Szerda, 2009. Január 28. 12:04

Köszönöm! :-)

Köszönöm, nagyra becsülöm a válaszod!

:-)

Szerda, 2009. Január 28. 12:23
  

Kedves József!

Azért mert amiről írtunk, azt csak kívülállóként lehet észrevenni. Én elhiszem h Balázs tényleg ilyen szándékú ahogy írja. De sablon honlapokból, bocsánat az "online marketing garantáltan működő módszereivel" nehéz elképzelni h emberközeli marketinget lehet megvalósítani.

Gondoljunk csak bele, a GURUK anyagai arra jók, hogy a kkv szektort megismertessék az online marketinggel, ergo mind3an piacot építenek saját maguknak. Ezt sablonokkal, bocsánat profitmaximalizáló eszközökkel tették. Azért, h legyen kinek "tanácsadniuk". Ezt ügyesen ugy tették, hogy a piac építésével is kerestek az infótermékkel pl.

De nézzük meg, az összes tanítvány sales honlapja + infóterméke ugyanaz a sablon szinte.

Ellenben az online ügynökségek ( pl kirowski, arcus ) munkáival. Nyilván ők drágábbak, de mindenkinek személyreszabott online rendszert adnak, és teljesen változatosan, sokkal szélesebb szolgáltatás-portfólióból online piackutatásokkal és nemzetközi tapasztalatokkal.Nem csak a blog, honlap, infótermék fő pillérek, hanem community site, brand gaming, API alkalmazások stb.

Ezt egy kisvállalkozó nem nagyon engedheti meg, ezért a 3aktól kap egy sablonrendszert. Az a baj, h elhitetik a hangzatos szövegekkel, hogy működni fog.

Sztem azért nem lesz sikeres rengeteg kampány, mert a "görgessünk egy napig" salesoldal + "TVSHOPos" infőtermék nem megoldás minden területre.

Nem vitatom h sok területre tökéletes megoldás. De néha bizony kőkeményen meg kell vennünk egy online primer kutatást pl. az NRC-től, mert az pont az online penetráció révén az emberek szokásai motivációi befolyásolhatósága könnyen változik. Oké h elmondják a GURUk h szegmentáld a piacot, keress piaci réseket, de infótermékekből (olvastam őket) nem fogja senki megtanulni, hacsak nem született képessége van hozzá.

Gábor rendszere is annyi elmberhez eljutott, és olyan jól sikerült, hogy már egyre többen igénylik a személyes kapcsolatot, törődést, de szegény örül ha a VIP ügyfeleire jut ideje. Sztem ő se gondolta volna, hogy ilyen sikeres lesz és ilyen komoly brand lesz a neve. Amúgy nekem a 3 közül ő a legszimpatikusabb, legemberibb, úgy h senkit nem ismerek személyesen. (a Nicholas Victorról inkább no comment.)

Úgy lehet megoldani, ha felvesz még szakértőket akik az ügyfelekkel foglalkoznak személyesen. Mert a független tanácsadóknak ez az előnyük az ügynökségekkel szemben, a személyes törődés.

Hiszem h ez a túlzásba vitt infótermékbiznisz és sablon honlapok lecsengenek hamarosan. A Balázs is szembesülni fog ezzel amit leírtam, hogy nem tud majd ugy foglalkozni az emberekkel amit ír, ha a gépezet miatt annyian fogják keresni.

Kedd, 2009. Január 27. 20:49
  

Kavarjuk fel?

Ez jutott eszembe, ahogy végigfutottam a bejegyzéseket.

Meg a hasonlóság az ISO rendszerekkel.... Meg a tanárom megjegyzése a minőségbiztosításról.

Vagyis: Ha van egy jó minőséget (= kellő értéket) nyújtó rendszered van, akkor az ISO abban segít, hogy ez mindig jó legyen. Ha viszont a terméked, szolgáltatásod rossz (= csak te hiszed, reméled, hogy érték) akkor az ISO ezt a rossz minőséget konzerválja és BIZTOSÍTJA, hogy ne legyél jobb.... (persze azóta ez is változott?)

Szóval, ha valaki csak a technikát másolja és nincs meg benne a szolgálat, értékteremtés és kreativitás annak csak a mű-GURU pozíció lehetséges, mint elérhető maximum.

A kellően - és a három idézett tanácsadó által is - felkészített on-line polgár látja a különbséget a valódi és a gagyi között. És vagy elnézően mosolyog vagy vérmérsékletének megfelelően kommentez.

Még valami: egyetlen közkincsé tett technika sem védhető meg a lelketlen, csak a formára fókuszáló használattól.

Balázs!

Lehet, hogy csodát várnak Tőletek? (1-2 technika, 1-2 emil és dől a lé?) És mivel csak kemény munkát tudtok javasolni elkezdték a köveket gyűjteni? Ha a csodavárókat provokálod virtuálisan ugyan, de kiteszed magad a "megkövezés" veszélyének.

Szerintem kár volna. És meg sem érdemelnétek!

Üdv

Péter

Kedd, 2009. Január 27. 7:06
  

@Balázs,

OK! Értem amiről beszélsz, ha lesz időm több ponton, is megtámogatlak, de egy pont van ahol ugyan nem vitáznék veled, csupán kiegészíteném egy kérdéssel.

Azt mondod "Szolgálat. Odafigyelés. Tisztelet. Odaadás. "

Hogy ezekről nem beszél WG...

OK, talán mélyebben is belemehetne, de...

Slingloffal szólva aki érti az elveket és csinál egy bizniszt azt
"Szolgálat. Odafigyelés. Tisztelet. Odaadás. " nélkül, hogyan?
Beszervezés? Becsapás? Beugratás?

István

Kedd, 2009. Január 27. 14:39

sztem ez csak a Balázs és

sztem ez csak a Balázs és a Gábor közös akciója, hogy kicsit felkavarja a meleg vizet, szerintetek a Balázs az egyik ügyfelét nyilvánosan cseszegetné........nemáááá

Kedd, 2009. Január 27. 15:12

Üdvözlöm az olvasókat.

Üdvözlöm az olvasókat.

Én azt látom mindenki a habitusa szerint fogadja a tanítást.
S mivel mindenki a gyorsabb előre jutáért a "pénzért jönˇ"
marketinget tanulni, így a tanításokból, sokan csak a marketing első vonalát látják.

Pedig ha rendszert vizsgáljuk beszélnek az emberről is
Balázsék, csak ez sokak előtt elsikkad.

Lásd: Eredményes élet videók honlapok.

Ha valaki egy kicsit figyel akkor ott van a tanításban az is, hogy ne csak szolgálatnak tekintsd a marketinget, hanem formáld a magad képére a sablont.

Nos szerintem e képesség keveseknek adatik meg.
Tehát elkészült az uni akarom írni az egyforma.

Próbálkozom én is kilépni a sablonból és szolgálni is
nem is olyan egyszerű. Nehéz kilépni az ember saját világából. A cél sokszor elvakít.

Tisztelettel: Károly

Szerda, 2009. Január 28. 10:06
  

Üdv Mindenki!

Azt gondolom,hogy dobbantónak jók a marketing okosságok.
Utánna, mindenkinek a saját kreativitására bíznám a dolgot.
Hajrá magyarok!

Szerda, 2009. Január 28. 21:55

Kedves Balázs! Tetszik

Kedves Balázs!
Tetszik amiről írtál, mert én is úgy gondolom, hogy törődés nélkül nem megy. Lehet show-kat csinálni, ámítani embereket, eladni infotermékeket, de az emberi tényezőről olyan keveset hallunk manapság a marketingben. Hálásak az ügyfelek, ha emberileg is törődünk velük, meghálálják a bizalmukkal.
Szerintem fontos, hogy igenis ismerjük meg a vevőinket, igenis próbáljunk a bőrükbe bújni, hogy átérezzük, milyen problémáik vannak, mire kínálhatunk mi megoldást. Én erről az oldalról szeretek közelíteni, "testileg-lelkileg" az ügyfél mellett állok, valóban átérzem a helyzetét, problémáját.Szívesen olvasom az írásaitokat, de amire rámutattál azt bizony én is hiányoltam.
Üdvözlettel,
Anett

Csütörtök, 2009. Január 29. 11:43

Hozzászólás

A mező tartalma nem nyilvános.
  • A webcímek és email címek automatikusan linkekké alakulnak.
  • Engedélyezett HTML elemek: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

További információ a formázási lehetőségekről


Ellenőrző kérdés
Ezt a kérdést azért tesszük fel, mert szeretnénk tudni, hogy Ön egy emberi lény és nem egy automatizált kommentező szoftver.
Image CAPTCHA
Kérjük, írja be milyen karaktereket lát a fenti képen!