"Janikám, dobj má' össze nekem egy ilyen weboldalt" - avagy az első három kapitális hiba honlaptervezéskor


Egy cég internetes jelenlétének megtervezésekor sok hibát lehet elkövetni, íme néhány olyan alaphozzáállás, ami már születése előtt halálra ítéli a leendő honlapot.

(a) Megtetszik Önnek egy vagy több honlap, és közli webmesterével, hogy "...Janikám, mi is ilyet akarunk, az ügyfeleink imádnák, ha ilyenünk lenne..."

Mi ezzel a gond? Az, hogy egy honlap egyik vagy másik jellemzője (grafika, elrendezés, szöveg, stb.) első ránézése tetszik a tulajdonosnak, az egyáltalán nem jelenti, hogy az Ön cégénél is működni fog. (Sőt, azt sem jelenti, hogy az adott cégnek működik.)

Mi a megoldás? Nyugodtan gyűjtsön ötleteket más honlapokról, majd egy időre tegye félre őket. Ezután tervezze meg honlapja stratégiáját: Hogyan fog hozzájárulni cége eredményességéhez? Mi lesz a szerepe a cég életében? Mi lesz az oldal értékesítési folyamata? stb.

Majd ha elkészült a stratégiája, akkor vegye elő a másoktól ellesett funkciókat, ötleteket, színeket, és gondolja végig egyenként, hogy az az adott elem hogyan illeszkedne bele a stratégiába? Erősítené, vagy gyengítené azt? Gyorsítaná a célok elérését, vagy csak hátráltatná a haladást? Vagy éppen egyáltalán semmilyen különbséget nem tenne?

(b) "Már rég meg kellett volna csináltatnunk, úgyhogy most azonnal tessék hozzálátni, és legyen kész gyorsan."

Mi ezzel a gond? Egy pénztermelő honlap megtervezése legalább hetekbe, de az előkészítéssel, kutatással együtt sokszor hónapokba telik. Ha ezt a munkát pár napba akarja sűríteni, akkor csak magát csapja be, hiszen ez nem lehetséges. Gondolja végig: Ha egy átlagos szériaautó kifejlesztése a nagy autógyáraknak 18-24 hónapba kerül, akkor Ön elindulna-e világkörüli útjára egy olyan autóval, amelyiket 2 hónap alatt fejlesztettek ki?

Még egy példa segítségképpen: Egy általam viszonylag jól ismert Magyarországon is működő élelmiszeripari cég marketingesével beszélgettem a napokban, és már hetek óta gőzerővel dolgoznak a 2009-es termékbevezetéseken. Egy honlap elkészítése sok szempontból hasonlít egy termékbevezetéshez. Ne csapja össze, mert annak csak kudarc lehet a vége.

Mi a megoldás? Hónapokkal azelőtt kezdje el gyűjteni az ötleteket új honlapjához, mielőtt még aktuálissá válna a régi lecserélése, és szánjon rá akár 6-8 hetet is a megtervezésre. Ezalatt akár hetente 1-2 órára üljön le a honlap elkészítésével megbízott csapattal - marketinges, weboldakészítő, értékesítési vezető - akit érinthet a feladat, és alaposan dolgozzák ki az oldal koncepcióját.

(c) "Az unokaöcsém informatikus, majd ő megcsinálja, és ha bejön, na majd akkor rászánunk egy nagyobb összeget, és megcsináljuk rendesen."

Mi ezzel a gond? Nézzünk egy párhuzamot: "Elvetek egy pár szem búzát, és ha elég magas lesz termés, akkor jövőre többet vetek." Egyszerűen a világ nem így működik. Először kell befektetni, és csak utána jönnek az eredmények - ha jönnek egyáltalán.

Mi a megoldás? Tanuljon meg mindent, ami egy eredményes honlap megtervezéséhez kellhet, szánja rá az időt a "házifeladatai" elkészítésére, és ne kezelje lazábban az online marketinget, mint ahogy a profik kezelik a marketinget. Ha szűk a pénzügyi keret, akkor váltsa ki a pénzt idővel. Ahogy az előző pontban is javasoltam, kezdje el a holnap tervezését időben, és tervezze meg úgy az oldal funkcionalitását, hogy akár 2-3 lépcsőre is fel lehessen bontani a megvalósítást. A profizmusból azonban ne engedjen. inkább legyen szűkebb funkcionalitás profin megvalósítva, mint egy csomó különleges funkció összecsapva.

Persze mondhatja, hogy Ön soha nem követné el ezeket az elemi hibákat. Hiszen már az, hogy ezt az oldalt böngészi, az is azt jelenti, hogy az átlagosnál jóval tájékozottabb a témában. Ezzel egyet is értek. Mégis hadd hívjam fel a figyelmét a következőre.

Egy honlap kudarcához nem kell, hogy ennyire nyilvánvalóan amatőr módon gondolkodjon valaki. Az is elég, ha időről időre, bizonyos kulcsfontosságú döntések meghozatalakor - egy piackutatásról, egy design- tervről, egy kampányról való döntéskor - elő-elő bukkan valamelyik a három hozzáállás közül, és máris nullázódnak az eredmények.

Hadd adjak még egy praktikus útravalót a tervezéshez.

Amikor honlapját tervezi, gondolja végig, hogy:

  • Egyáltalán hogyan is lehet pénzt keresni az interneten, mások hogyan csinálják
  • Majd tesztelje gondolatban, hogy melyik modellt lehetne az Ön cégére legkönnyebben alkalmazni

Még egy utolsó gondolat mára: Való igaz, hogy nagyon komoly bevételeke lehet szert tenni az internet segítségével. Ennek legfőbb okai, hogy egy csomó marketing módszert sokkal gyorsabban és sokkal olcsóbban lehet alkalmazni, valamint, hogy jóval több embert lehet elérni. A helyzet viszont akkor is az, hogy a tervezést ugyanúgy a marketing alapjainál kell elkezdeni, mint az offline világban. Ott sem úgy kezdődik a marketing, hogy egyik reggel gondol egyet, és 20 millióért lefoglalja a műsoridőt a TV-ben.

...hamarosan jön a folytatás - addig is várom véleményét, hozzászólását!


 

Vedd körül magad

Vedd körül magad bölcsekkel, és azzá válsz!
(arab mondás)
Én ezt teszem. Te, Sanyi, Gábor, és a többiek.
Kell ennél több?
Kösz!

Vasárnap, 2007. Szeptember 09. 11:29
  

Kedves Balázs!
valo igaz, a cikk tartalma. en is tervezem sajat uzleti websiteom elinditasat, de ezelott mar az alapoktol elkezdtem tanulni az online marketinget es a webtervezest, es vegzem a sajat masfel-ket eves net egyetememet. (html, webmarketing, webreklam, paint shop pro, szinpszichologia, javascript, internet jog, informacio epiteszet modulok, valamint az Internet termeszete cimu tankonyv a tananyagom). van mar egy tartalom koncepcio is. tenyleg igy mukodik a dolog, mint minden mas, ahol az ember eredmenyt akar elerni. csak hat gyorsan akar nagyot kaszalni az emberek tobbsege, es sajnos az Internet csaloka, mert ezt a lehetzoseget el is hiteti, sot nehany guru emoge all, hazug modon. udv:zsolt

Hétfő, 2007. Szeptember 10. 18:47
  

Balázs, ssss!

Elveszed az egyik legjobb szórakozásomat!

A honlapom strukturáját, szövegét nagyon sok másolatban, "klón oldalban" láttam viszont - persze ha kicsit megkarcolod a felületet, akkor látszik, hogy az a rendszer, amit a segítségetekkel tettem mögé, az a klónikból már hiányzik (pont a lényeg, hehe)

Egyébként nem én fogom az első követ dobni: 2001-ben én is úgy csináltam az első honlapomat, hogy körbenéztem és ötleteket gyűjtöttem, és utána az akkori webdesigneremnek megmutattam 5-10 weboldalt, hogy "látod, ilyet meg ilyet akarok".

Hétfő, 2007. Október 01. 9:10

Na ja, de a tiédet

Na ja, de a tiédet legalább érdemes megpróbálni lemásolni. Ez a 21. századi ki-mit-tud. És mi vagyunk a szórakozó közönség... :-)

Amúgy a múlt héten az volt a legjobb szórakozásom, amikor begyűjtöttem a másolatokat. Íme egy pár: egyik másolat, másik másolat.

Még volt egy pár, de most nincs kedvem előszedni őket. A lényeg, hogy mostanra minden "valamire való" internet szakértőnek ilyen az oldala.

A legdurvább az volt, amikor a pár hete egy cég ajánlatot kért tőlünk, akinek a nyitólapján a MarketingSzoftverek nyitólapján látható kép szerepelt. A gond csak az, hogy az nem stockfotó (aki pl. ismeri a Gyurit, az üzlettársamat, vagy kisfiam édesanyját, az megtalálja a képen).

így kb. 6 személy ellen elkövetett képmással való visszaéléssel (bocs, ha jogilag nem precíz, a lényeg akkor is ez) lehet beperelni őket, fejenként kb. 200.000 Ft kártérítésre, hehe... (az ügyvéd már fogalmazza, hehe...)

De azért szóljunk a másolókhoz is: Srácok, figyelem, hamarosan megint váltunk, lehet megint melegíteni az indigót :-)

Hétfő, 2007. Október 01. 21:47

Kösz a linkeket - hát,

Kösz a linkeket - hát, elég szánalmas. Az egyiküknél még az audió klip is indigós - bár értékelni kell, hogy nem az én mp3-asomat tette fel, hanem legalább felvette a saját hangjával...

Ki kellene hirdetnem egy klónkereső versenyt - mindenki, aki beküldi egy klón linkjét, az kap valamit.

Múlt héten már a jogászom tanácsát is kikértem, mert egy "marketinges" több cikkemet is a saját neve alatt küldte ki a hírlevelében.

Mindegy, ez a jó marketing átka - inkább ez, minthogy senki se akarjon másolni! :)

Hétfő, 2007. Október 02. 0:21
  

Egyetértesz, tiltakozol?
csak, hogy ezúttal klónszerűek maradjunk

Talán nem szentségtörés megszólalni a másik érintett „egyikük”-nek sem.
Az eljövendő klónkereső verseny kategóriáihoz egy kis segédlet, elsőként magamra vonatkoztatva:

Forma és struktúra
Klón vagy nem klón?
Gábor weblapjának formai és strukturális elemeit tekintve:
Részben „Egyetértek”

A minimál design híveként az egyszerűség nagyszerűségére voksolok.
Ahogy Gábor is, Balázs is és még néhányan írták, mondták többféle fórumon, egy cél elérése érdekében az ember vagy saját utakat jár, ami többnyire drága tanulópénzzel jár vagy másokat követ.
Ez utóbbi sem egyszerű dolog, mert már ahhoz is kell egy s más, hogy az ember jó nyomon járjon.

A követendő nyom számomra: egyszerű, logikus felépítmény, nem mellőzve a megfelelő pszichológia hátteret.
Gábor honlapjának a stuktúrája, tartalma és az Ő egyedi stílusa együttvéve páratlan a mai magyar kkv-s marketingben.

Úgy gondolom követése se nem bűn, se nem szégyen – amennyiben etikát és törvényt nem sért – inkább, ahogy Ő is többször fogalmazott, megerősítő visszajelzés számára.
A módszereinek a követésével kapcsolatban egy blogos vitában erre még bátorított is, ahogy most sem ítélt el senkit sem, főleg ha más üzleti területen teszi mindezt az illető.

Mi pedig nem egy bajnokságban focizunk, sőt, közelebbről megnézve még csak nem is egy sportágban zajlanak a meccsek.

És ez csupán a külcsíny, amely a sikerért nagyon szerény százalékban felelős.

Tartalom
Klón vagy nem klón?
Gábor weblapjának tartalmi elemeit tekintve:
„Tiltakozom”

Más az üzleti modell, más a tevékenység, a hasonlóság csupán 3 betűben mérhető: kkv
Egyetlen kivétel: „audió klón klip”
„Egyetértek”
Tény: Gábor ismertető szövege Magyarországon az egyik legjobban összefoglalt pár mondat az adott területen
Kicsit úgy voltam (vagyok) Gáborral, mint ahogy Kossuth Széchenyivel abban az ominózus mondatában.
”Ujjait a kor ütőerére tevé, és megértette lüktetéseit”
Ma magyarországon kevesen írnak a kkv-knek a kkv-k nyelvén, arról, ami a kkv-ket valójában foglalkoztatja és a problémáik számára megoldást is kínál.

Üzleti, logikai felépítmény
Klón vagy nem klón?
Gábor weblapjának üzleti logikai felépítményét tekintve:
„Tiltakozom”

Mindjányan egy tőről fakadó amerikai metodológiát használunk, ki-ki a maga tapasztalata szerinti fogyaszthatóságra magyarítva

Ha egyetlen szót kellene választanom az üzleti életben fémjelzésül, akkor az a korrektség lenne, ezért a fentiekkel kapcsolatban személyesen is meg fogom keresni Gábort.

És végezetül biztosíthatok mindenkit afelől, hogy tucatnyi eredeti ötletem van gondolati és kivitelezési fázisban egyaránt, amelyek vállalni fogják a megmérettetést.

Zoltán

Kedd, 2007. Október 02. 15:42

Azért remélem, hogy

Azért remélem, hogy valójában nem ez a legjobb szórakozásod... ennél azért vannak jobb dolgok is. ;)

Kedd, 2007. Október 02. 10:34

Hát én kíváncsi lennék,

Hát én kíváncsi lennék, hogy pl. a Gábor "internetes birodalmának" alapkoncepciója, illetve azon belül egy-egy ötlet, a magyar piacon forradalminak számító újítás honnan származik. Át vett e pl. külföldről dolgokat? Esetleg volt e olyan. hogy egy "klón" oldalban megtetszett neki valami és alkalmazta?

Mert az én elképzelésem szerint mindenki - kicsik is, nagyok is - másolnak néha innen-onnan, és saját nagy ötletek alapján is építkeznek.

Nem hiszem, hogy akár a globális internetes világot nézve úgy születnek/születtek forradalmi nagy újítások, hogy egyetlen valaki 20 évvel megelőzve mindenkit, olyat alkot, aminek még csak a közelében sem járt senki...

Vasárnap, 2007. December 02. 15:43
  

a cégvezetés csak a célt találja ki, hogy mire akarja használni a weblapot. a megvalósítás mikéntjét bízzák az infromatikai szakemberekre, hadd álljanak elő ők javaslatokkal.
mindenki csak ahhoz szóljon hozzá, amihez ért...

Péntek, 2007. December 07. 1:18

Hozzászólás

A mező tartalma nem nyilvános.
  • A webcímek és email címek automatikusan linkekké alakulnak.
  • Engedélyezett HTML elemek: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

További információ a formázási lehetőségekről


Ellenőrző kérdés
Ezt a kérdést azért tesszük fel, mert szeretnénk tudni, hogy Ön egy emberi lény és nem egy automatizált kommentező szoftver.
Image CAPTCHA
Kérjük, írja be milyen karaktereket lát a fenti képen!