Természetesen a konkrét vállalkozásokat tekintve az okok rendkívül különbözők lehetnek.
Ideális esetben...
Jó esetben azért, mert belülről hajtja valami. Felismer egy valós igényre alapozott üzleti lehetőséget, és rendelkezik egy erőteljes elképzeléssel, vízióval, hogyan kellene az adott szakmában kinéznie egy sikeres vállalkozásnak. Nem a remélt nyereség hajtja tehát, hanem ezt szeretné megvalósítani, tehát egyértelmű célok vezérlik, melyeket tervezetten, tudatos tevékenységgel kíván elérni. Ez az ideális állapot.
...általában azonban...
Nálunk többségében sajnos nem ez a helyzet. A húsz évvel ezelőtt történt történelmi léptékű változások ugyan alapvető átrendeződést hoztak az élet szinte minden területén, hiszen felszabadultak addig elfojtott energiák, teret kaptak addig elnyomott üzleti ambíciók, melyek következtében ezrek és ezrek láthattak neki addig nagyrészt reménytelennek bizonyult céljaik megvalósításának, a társadalomban és a gazdaságban azonban ennél sokkal nagyobb horderejű negatív változások is bekövetkeztek.
Az állami szektor leépülésével, a nagy állami vállalatok sorozatos csődjével, a privatizáció utáni tömeges létszámleépítésekkel milliók kerültek addig ismeretlen, bizonytalan helyzetbe. A megingott egzisztenciákkal rendelkező tömegeket nem volt mi felszívja, és ők szaporították százezerszám a kényszervállalkozások számát és jelentős részük még ma is ott éli gyötrelmesnek bizonyult sorsát.
Minden a szemlélettel kezdődik!
Az akkori vállalkozókra alapvetően jellemző volt, hogy még az önszántukból vállalkozásba fogott emberek sem tudták, mi is valójában egy vállalkozás. Nem is elsősorban az ismereteikkel volt baj, bár a kilencvenes évek fordulóján nagyon keveseknek volt átfogó, és alapos vállalkozási tudása. Az igazi baj a környezet kényszerére kialakult szemléletben volt keresendő. A valódi vállalkozások csak és kizárólag piacgazdasági környezetben értelmezhetők, ami nálunk a 90-es évek elején nyomokban volt csak meg, ezért a tervutasításos rendszer torz, mesterségesen és részlegesen piacosított változatához szokott, annak írott és főleg íratlan szabályrendszerében otthon lévő vállalkozói réteg a valódi piacgazdaság kialakulásával pillanatokon belül nehéz helyzetbe került.
A piacgazdaságot tanulni kell, hiszen még évtizedekbe fog telni, mire a felnövekvő generációk természetesen mozognak majd viszonyai között, főleg, miután alapvető intézményei sem úgy működnek még, ahogy az egy évszázados piacgazdaságban megszokott és elvárható.
Ilyen körülmények között csodálható, hogy a vállalkozásokba kényszerített, rendkívül hiányos vállalkozási ismeretekkel, kevés tapasztalattal, rendkívül csekély erőforrással rendelkező százezrek az elmúlt évek alatt majd egymilliónyi kényszervállalkozást hoztak létre, melyek jelentős része már azelőtt elvesztette a csatát, mielőtt az egyáltalán elkezdődött volna?
Kádári szemlélet még mindig
A legszomorúbb az, hogy ez a helyzet a mélyben húsz év elteltével alig változott. Természetesen a mai állapotok összehasonlíthatatlanok annyiban, hogy kialakult egy komoly tudással, és immár tapasztalattal rendelkező, sikeres vállalkozói réteg, de megmaradt a vergődő tömeg, és szinte az akkori szinten maradt meg. Az új, fiatal vállalkozók jelentős része ezekben a vállalkozói famíliákban szocializálódott, és ugyan sokkal merészebbek, vagy inkább agresszívebbek, de tudásukra, és főleg szemléletükre még ma is a késő kádári kor torz, rövid távú gondolkodása jellemző, amit tovább torzított az a morális válság, ami az utóbbi években bekövetkezett. A gazdasági válság ugyan megtizedelte a magyar kisvállalkozásokat, de a még működő százezrekre ma is alaposan ráférne egy vállalkozói alapképzés.
Tőkeszegénység ellenére pocsékolás?
Stabil egzisztenciát kizárólag sikeres vállalkozás tud biztosítani, amihez pedig pénz kell, nem is kevés. Ha figyelembe vesszük a kisvállalkozások siralmas tőkeellátottságát, és szűkös erőforrásait, látjuk, hogy fennáll tehát egy sikerkényszer, ha ellenben a működő vállalkozások tényleges viszonyait vizsgáljuk, döbbenten tapasztalhatjuk, hogy a magyar kisvállalkozók ezrei úgy szórják ki kevéske pénzüket és egyéb erőforrásaikat az ablakon, mintha egy soha ki nem ürülő zsákból jutnának hozzájuk. Egész családjuk egzisztenciáját, gyerekeik jövőjét kockáztatva kezdenek totálisan átgondolatlan és előkészítetlen projektekbe, helyesebben bocsátkoznak felelőtlen kalandokba.
Miért ez az ellentmondás?
Tudás és szemlélet
Az okok elsősorban a ma uralkodó vállalkozói szemléletben, másodsorban a vállalkozók tudásszintjében keresendők. A tipikus magyar (kis)vállalkozónak égető szüksége van (lenne) olyan szemléletre és módszertanra, mely biztonságot, stabilitást visz mindennapjaiba, és elindítja a sikerhez vezető úton.
Ezt próbálom szolgálni azokkal a blogbejegyzésekkel, melyeket a jövőben Csepregi Balázs barátom felkérésére nagy sikerű blogjában publikálok.
Amit Haraszti Mihályról tudni érdemes...
Svájcban tanult stratégiai tervezést és menedzsmentet, Angliában pedig a franchise rejtelmeit. Az arab világban felépítette cége közel-keleti irodáját, illetve Amerikában, és a Távol-Keleten felügyelte egyik legsikeresebb hazai exportcikkünk forgalmát.
21 éve foglalkozik vállalkozásfejlesztéssel, a kis- és középvállalatok növekedési problémáival, és kiemelten a franchise-zal. Több könyvet írt róla, valamint tanulmányok és cikkek százait publikálta a témában. 7 egyetemen és főiskolán tanított, és számtalan előadást tartott a franchise-ról az ország szinte minden szegletében.
Tanácsadási pályára során több tucat KKV-t segített stabil fejlődési pályára állítani, valamint több magyar franchise rendszer kidolgozását és hálózat-fejlesztését is levezényelte. Rendszeres képzésein vállalkozók tucatjai tanulták már meg a stabil vállalkozásépítés módszertanát, közülük többen a franchise modell alapján.
Ha többet szeretne tudni Haraszti Mihály munkásságáról, vagy szeretné segítségét kérni cége újraszervezésében, keresse fel honlapját, a FranchiseMegoldasok.hu-oldalt!
"Stabil egzisztenciát kizárólag sikeres vállalkozás tud biztosítani, amihez pedig pénz kell, nem is kevés."
Azt gondolom, hogy egy sikeres vállalkozáshoz ÖTLET kell, VÍZIÓ és HIT. A pénz csak utána, de ha ez a 3 megvan, akkor lesz pénz is valahogy...
Sajnos a média ezt jól eladta a népnek, hogy egy vállalkozáshoz pénz kell, ezért (is) nem mernek itthon sokan vállalkozni. Mi a véleményetek? Vagy nem erről szól ez a bejegyzés?
ötlet IS, vízió IS, hit IS, de pénz nélkül semmi nincs
Senki nem vitatja, hogy a pénz édeskevés egy vállalkozáshoz, sőt, még a sorrenddel is egyetértek, de itt nem erről volt szó. Azt próbáltam elmondani, hogy ha kevés a pénz, akkor azt nem kellene kiszórni az ablakon.
Azzal végképp nem értek ellenben egyet, hogy a média adta el a pénz fontosságát. Sajnálatosan magas azoknak a száma, akik úgy vágnak bele valamibe, hogy eleve tudniuk kellett volna, hogy még a működőképes állapotba hozáshoz sem elegendőek az erőforrásaik, így aztán az a vége, hogy se pénz, se bevételt termelő vállalkozás. Gondolom, ez nem lehet követendő példa.
vállalkozás tervezés
Érdekel e z a téma.
G
Amit Haraszti Mihályról tudni érdemes...
Amit Haraszti Mihályról tudni érdemes... Azt már nagyon tudjuk, hiszen kétszer is elolvashattuk. :)
Mint '91-es évjáratú vállalkozó, tudom, hogy miről ír a szerző. Magamra ismertem szinte minden szavában. Bár kicsit hivatalos a stílusa, azért mégiscsak érdeklődve várom a folytatását. (Először olvastam a franchise szót ezzel a helyesírással, érdekes :) )
A FranchiseMegoldások hírlevélre már egy jó ideje feliratkoztam, és nagyon szeretem.
Haraszti Mihály az én szememben egy igazi "régi vágású", tiszteletre méltó úriember, "öreg" róka, akitől sokat lehet tanulni.
Természetesen az öreg róka alatt itt nem életkorára, hanem üzleti pályafutására gondolok..
Köszönöm Balázs! Üdvözlöm a
Köszönöm Balázs!
Üdvözlöm a kezdeményezésedet, Haraszti Mihálytól érdemes lesz olvasni, mindenképpen értésesebb lesz igy a blogod.
Köszönöm Balázs! Jó ötlet
Köszönöm Balázs!
Jó ötlet volt Haraszti Úr behívása, érdemes lesz őt olvasni
Üdv.
Hogy jön ide a franchise?
Amit nagyon fontosnak tartok kiemelni, hogy senkit ne tévesszen meg, hogy Haraszti Mihályt a legtöbben a FranchiseMegoldasok.hu kapcsán ismerik.
Az ő tudása alapvetően nem a frencsájz-ra vonatkozik, és nem azoknak való, akik frencsájzosítani akarják a vállalkozásukat.
Az ő tudása és gyakorlati tapasztalata alapvetően a cégépítés területén hatalmas, a frencsájz "csak" egy lehetséges növekedési stratégia a cégépítés során. Javaslom, tehát, senki ne zárja ki saját magát legyintve, hogy őt nem érinti a frencsájz - nem arról lesz szó! (Azt hiszem :-)
Ideális lehetőségek pénz nélkül!
Én pont azokhoz tartozok, akik tudják, hogy mit és hogyan akarnak, de nincs hozzá pénz. A legjobb esetben is minimum 40 millió Ft-ra lenne szükségem, ami számomra nem kevés.
Ezzel csak azt akarom mondani, hogy a pénz igenis fontos. Sajnos nekem is olyan megoldáshoz kell folyamodnom, ami nemigazán tetszik, de ez van. Félreértések elkerülése miatt nem bankrablásokra és mások kizsákmányolására gondolok.:)
"a magyar kisvállalkozók ezrei úgy szórják ki kevéske pénzüket és egyéb erőforrásaikat az ablakon, mintha egy soha ki nem ürülő zsákból jutnának hozzájuk."
Ez a legjobb dolog, mert ezen lehet a legkönnyebben segíteni. Okos gondolkodással használjuk fel a pénzt és erőforrásokat, így könnyen jöhetünk ki a mély gödörből is.:)
Szóba került a Franchisne is. Szerintem ez is jó dolog, de tudni kell, hogy megéri e. Tudni kell, hogy ezzel a megoldással keresünk e több pénzt vagy e nélkül. Egy kicsit érdemes ezzel is ismerkedni, hátha ez fog lenni a legjobb megoldás.
Egyébként a cikkhez csak gratulálni tudok.:)
welcome :-)
Misi, akárhol is írsz, annak mindig örülünk (ez a google korában már amúgy sem olyan lényeges kérdés).
Egy dolgot hiányolok most ebből a cikkedből, nagy tiszteletttel: a választ a címbéli kérdésre. :-) Pontosabban, ha úgy vesszük, az első néhány bekezdésben végül is megadtad... :-)
Hozzászólás