Szokás mondani, hogy nem okos dolog, ha valaki saját maga alatt vágja a fát. Sajnos ez mindenkivel - néha talán velünk is - megesik. Amikor azonban azt látom, hogy valaki úgy vágja saját maga alatt a fát, hogy az ügyfelei is ott üldögélnek a felső ágakon, akkor tényleg elcsodálkozom!
Itt a sztori:
Cloaking-nak, azaz köpönyegforgatásnak hívja a Google azt a módszert melynek során egy weboldal más tartalmat mutat a keresőrobotnak mint a látogatóknak. Így írnak erről a Google oldalán:
"Keményen dolgozunk azon, hogy a legrelevánsabb eredményeket biztosítsuk az összes lefuttatott keresés esetén. Annak érdekében, hogy ez létrejöhessen, arra biztatjuk az összes honlap karbantartót, hogy korrekt módon, a felhasználók és a keresőrobot számára is könnyen érthető módon alakítsák ki az oldalakat. Sajnos azonban nem minden weboldal készítésekor tartják legfontosabbnak a felhasználók érdekeit.
A keresőrobotunk megtévesztése, mint például az elrejtett szövegek, a megtévesztő tartalom-cserélgetések (eredetileg cloaking - a szerk.) vagy a „kapu" oldalak, veszélyeztetik az eredmények minőségét és gyengítik a keresés élményét a látogatók számára.
...
A különösen durva esetekben, azonnal eltávolítjuk a csalókat az adatbázisunkból, így ők egyáltalán nem jelennek meg a keresési eredményekben sem. Amit mindenképpen megteszünk, hogy folyamatosan felhasználjuk az összes spam riportból nyert adatot, hogy tökéletesítsük az oldalak rangsorolásához és -szűréséhez használt algoritmusainkat ami idővel javíthatja az eredmények minőségét is."
Mindez persze nem új, talán már azt is mondhatom, hogy keresőoptimalizáló körökben mindez évek óta ismert tény.
Mégis egy szolgáltató weblapján ezt a - fentiekre kísértetiesen emlékeztető - leírást találtam:
"...
A <cég neve> alkalmaz egy olyan megoldást, mely átirányítja a keresőmotorok tartalomellenőrzését egy másik, speciálisan előkészített honlapra. Ez a speciális honlap úgy van optimalizálva a kért kulcsszavakra, hogy valójában annak a tartalmát csak a keresők látják, a böngészők nem. (Ezt a keresőmotorok állandóan frissített IP címeinek ellenőrzésével lehet elérni.) E szolgáltatás megrendelése esetén aktivizáljuk az átirányítást végző szoftvert, és a kért kulcsszavakra optimalizáljuk az átirányításhoz használt tartalmat.
...
"
A cég szolgáltatást leíró oldalán nincs tájékoztatás arra vonatkozólag, hogy az ügyfél milyen kockázatokat vállal a módszer megrendelésével, így azt sem tudjuk, hogy vajon maga a szolgáltató tisztában van-e ezekkel a kockázatokkal.
Érdemes ezen elgondolkozni: Amennyiben egy ügyfél online marketing stratégiájának egyik fő pillére a keresőoptimalizálás, akkor lehet, hogy ez a szolgáltatás nagyon is vonzó lesz - főleg, ha nincs tisztában a kockázatokkal. Az én kérdésem a következő: Tényleg érdemes bezsebelni havi 950 Ft-ot (ennyibe kerül ugyanis ez a szolgáltatás), azt kockáztatva, hogy a szolgáltatást igénybe vevő ügyfél hosszú időre kikerül a Google találati listájából, és még átverve is fogja magát érezni? - Megjegyzem okkal!
Vagy lehet, hogy maga a szolgáltató sem gondolta végig, hogy ezzel mit kockáztat? Vagy talán annyira profik, hogy még arra is fel vannak készülve, hogy a Google-t annyira átverjék, hogy mindez soha ne derüljön ki?
Én mindenesetre nem szállnék harcba a "Google fiúkkal", pláne nem technológiai téren, és pláne nem az ügyfeleim kontójára.
Szerintem ez az egész trükközés azoknak jó (azok miatt létezik), akiknek csak a "kattintas-szám" számít, vevőt nem akarnak szerezni.
Hiszen teszem azt egy hurkatöltő árusító site, minek szerezzen több látogatót a keresőkön át, ha azok a britniszpirszt keresték? Az ő céljuk az, hogy aki "hurkatöltő"-re keres, az találja meg őket. Ha meg a "csak a keresőrobot által látható lap" erre van optimalizálva, akkor a potenciális vevő jó találatot kap, legfeljebb a konkurencia jár rosszabbul.
Vagy rosszul értettem valamit?
dezo
Én nem is annyira a dolog technikai megalapozottságára vagy megalapozatlanságára akartam felhívni a figyelmet, hanem a morális oldalára.
Vannak ügyfeleim, akiknek a sikere nagyban múlik azon, hogy hányadikként szerepelnek a Google-ban. Javaslok-e nekik olyan technikát, amelynek az is lehet az eredménye, hogy akár hosszabb időre TELJESEN kikerülnek a Google találati listából?
Szerintem nem.
Mégis válaszolok a
Mégis válaszolok a felvetésed technikai oldalára is.
Ha az oldal a hurkatöltőre van optimalizálva, mert a hurkatöltőről szól, mert hurkatöltőt akar eladni, akkor minek még egy hurkatöltőre optimalizált ál-tartalom?
Azért, mert az áltartalmat a hurkatöltő hurkatöltő hurkatöltő hurkatöltő-re optimalizálják, ami a látogatók szemét erősen zavarná.
Namost. Ha mindenki csinál ál-tartalmat hurkatöltő hurkatöltő hurkatöltő hurkatöltő-re, akkor mi alapján fogja tudni eldönteni a kereső, hogy melyik szól inkább arról?
Ha viszont nem tudja eldönteni, akkor mégiscsak a találati listák romlása lesz a végeredmény!
(Tudom, hogy ez egy jelentősen leegyszerűsített magyarázat volt, de itt és most alaposabb technikai leírásra nincs hely és idő.)
A tanulság szerintem - ügyfeleknek és keresőoptimalizálóknak is egyaránt - a következő: használjuk a KORREKT, TISZTA megoldásoknál, és ne a sutyi-mutyi, falmelléki, ügyeskedős technikákat!
Szerintem nagyon sokan
Szerintem nagyon sokan tudnak honlapot készíteni.
Optimizálni már kevesen.
Azok a honlapkészítők alkalmaznak trükköket, akiknek fogalmuk sincs az optimizálásról.
A Google még a mai napig sem ismer fel trükköket, ezért alkalmazzák.
A megbízónak valószínűleg fogalma sincs a trükkökről, vagy ha igen, akkor nem akarja az optimazilást is megfizetni.
Sajnos nagyon sokan
Van, amikor csak
Van, amikor csak trükközéssel lehet a lista elejére jutni, és csak ez az egyetlen járható út, föleg ha az adott márkaoldal mondjuk csak rövidtávra van tervezve (kampány).
Szóval néha lehet jó, de egy cég hosszútávú oldalára én sem ajánlanám, csak ha rendes optimalizálással lehetetlen az elsö 10-20 közé kerülni. (És van ilyen)
De igazad van 99%-ban.
Tudom melyik cégről van...
A google sokkal okosabb mint azt hisszük. Dobnak néha csontot a webmesterek közé, hogy legyen min rágódni, de az igazi ütős algoritmusokról nem szívesen fecsegnek. Egyrész félteni kell a tudásukat a konkurenciától, másrészt a webmestereknek sem lehet mindent az orrára kötni, mert akkor a keresési eredmények megint csak manipulálva lesznek. Felesleges a trükközés, a becsületes munka meghozza gyümölcsét.
Nem is értem, hogy minek
Nem is értem, hogy minek ezen a mikrószkópikus méretű magyar piacon trükközni? Olyan kicsi a verseny, hogy egyszerűen nincsen rá szükség. Csak egy kis melót kell belefektetni + egy kis szürkeállományt... No pain, no gain...
Hozzászólás