Adatbázis marketing alapok első lecke + A legyegyszerűbb mini-rendszer 3 ellenőrző listája

Ahogy pár napja ígértem, ezzel a bejegyzéssel elkezdek egy sorozatot az adatbázis marketing alapjairól, annak is első sorban a technikai megvalósításáról.

Nem tudom, hogy ki mire is gondol pontosan, amikor adatbázis marketingre gondol, de ami biztosan mindenkinek egyértelmű, hogy szükség lesz hozzá egy adatbázisra. Érdekes, hogy sokan, akikkel beszéltek, egyrészt vágynak rá, hogy egyszer csak az ölükbe pottyanjon egy (vásárolt, valaki más által összegyűjtött) adatbázis, másrészt viszont ahogy az e-mail marketing szóba kerül, kirázza őket a hideg, hiszen ők maguk is irtóznak a kéretlen e-mail-ektől, de a kéretlen postai levelektől is.

Hadd segítsek összefuttatni a szálakat: Ami az Ön oldalán egy "gyorsan szerzett" adatbázis, az a másik oldalon kéretlen levél. Éppen ezért bármikor amikor adatbázis marketingről beszélek, minden esetben az Ön által épített, azaz az Ön által gyűjtött adatbázisról beszélek. Mivel pedig én magam online marketing tanácsadó vagyok, ennek is első sorban az online formája az, amiben tanáccsal szolgálhatok, tehát az e-mail adatbázis felé történő adatbázis marketingről beszélek.

Adatbázis marketing első lecke: Kezdje a legelején! Mivel még most is sokan vannak - a Marketing Expón történt felmérésünk kitöltőinek kb. 45% -, akik csak tervezik hírlevél rendszer, vagy akár "tanulmány letöltés e-mail címért cserébe" bevezetését, a legegyszerűbb rendszerekkel kezdek, és csak később fogok a kifinomultabb, profiknak való rendszerekről beszélni.

Ami viszont mindegyik rendszerre vonatkozik, hogy azt látom, hogy a hasonló rendszerek bevezetésének sokszor az az akadálya, hogy a megrendelő, a vállalkozó, az online marketinges nem tudja definiálni, hogy pontosan mit is szeretne létrehozni, így az eredmény is csak esetleges.

Az alábbiakban és a következő részekben éppen ezért első sorban a mások által nem tanított technikai alapokat fogom bemutatni, de persze a tartalmi és egyéb megfontolásokkal kapcsolatban is sok hasznos információt fogok megosztani.

Hogyan veszítse el "szüzességét"?

...azaz hogyan kezdjen hozzá hírlevél rendszere felépítéséhez, ha még soha nem csinált ilyet?

Az első hiba az lenne, ha azonnal valami egészen extravagánsat kezdene el tervezgetni, az ilyen tervek ugyanis nagyon sokszor soha nem valósulnak meg. Kezdje el valami egyszerűvel, és majd ha rutint szerez, akkor csinál egy komolyabb rendszert!

Ez első és legegyszerűbb, ha összegyűjti ügyfelei legfőbb szakmai kérdéseit, és átgondolja, hogy milyen szakmai ismeretek hiánya miatt teszik fel ezeket a kérdéseket. Ezek után ezen szakmai ismeretekből készít el egy olyan tanulmányt vagy akár hanganyagot, amelyet regisztrációhoz, azaz e-mail cím és név megadásához tud kötni.

Hogyan kezdjen hozzá technikailag?

Az alábbi ábrán megtalálja ennek az igen egyszerű rendszernek az összes elemét. Ezeket kell szépen sorban elkészítenie, és átadnia webmesterének. Amennyiben saját maga készíti el a rendszert, ezeket az elemeket kell elkészítenie, azaz megírni a szövegeit.


A kép nagyításához klikk a képre!
Forrás: MarketingSzoftverek Kulcsrakész Rendszerek

Ellenőrző lista az előkészületekhez

Mielőtt átadja webmesterének az anyagot, az alábbiakat kell elvégeznie, átgondolnia:

  • Megírja magát a tanulmányt
  • Megírja a tanulmány címének és alcímének első verzióját
  • Megírja a feliratkozó oldal címét, alcímét, szövegét
  • Megírja a feliratkozás köszönőoldal szövegét. Dönthet úgy, hogy ezen is elhelyezi a letöltési linket (ez a kényelmesebb a feliratkozóknak), és dönthet úgy, hogy a linket csak a feliratkozás utáni e-mail-ben küldi el feliratkozóinak (ez a megoldás biztonságosabb olyan értelemben, hogy csak az jut hozzá az anyaghoz, aki valós e-mail címet ad meg).
  • Eldönti, hogy formázott (HTML) vagy egyszerű szöveges e-mail-t szeretne küldeni. Amennyiben formázott e-mail-t akar küldeni, írja a levelet Word-ben vagy hasonló szövegszerkesztőben. Amennyiben egyszerű szöveges e-mail-t szeretne küldeni, célszerű már Önnek elkészítenie az e-mail-t Jegyzettömb-ben (Notepad). Ha ugyanis webmestere készíti az e-mail-t, akkor lehet, hogy nem pont azok az elemek lesznek kiemelve, amelyeket Ön fontosnak tart.
  • Megírja a feliratkozáskori e-mail szövegét.

Ellenőrző lista a tartalomhozAz egész tanulmány letöltési rendszer csak akkor fog eredményeket hozni, tartalmi szempontból is kellő minőségben van összeállítva. Ennek érdekében a következőkre kell odafigyelnie.

  • Vonzó, érdekes témáról szól-e a tanulmány?
  • Vonzó módon van-e megfogalmazva a tanulmány címe és alcíme?
  • Kiderül-e a tanulmány címéből és/vagy alcíméből, hogy milyen előnyhöz fog hozzájutni a feliratkozó?
  • Rövid, tömör, mégis minden előnyt elmond-e a feliratkozási oldal?
  • A feliratkozó űrlap kellően vonzó vizuálisan?
  • A weboldalra látogatók túlnyomó részének kellően a látóterébe van helyezve a feliratkozó űrlap? (Ennek a hiánya az egyik leggyakoribb hiba. Egy "hírlevél" menüpont semmit nem ér. Minimum egy jól látható nagy felületre van szükség, ami "kiszúrja a látogatók szemét".
  • Kellően precízen instruálja-e a feliratkozót, és kellően barátságos-e a feliratkozás köszönőoldal? (Nagyon sok esetben látok kifejezetten morózus és szűkszavú, valószínűleg programozók által megfogalmazott köszönőoldalakat.)
  • Kellően érthető, kedves és instruáló a köszönéskori e-mail?
  • Elmondja-e a köszönő e-mail-ben, hogy várható-e Öntől további e-mail vagy bármilyen kommunikáció?

Ellenőrző lista a bevezetéshez

  • Ne várja, hogy az első verzió átütő eredményeket hozzon!
  • Irányítson sok látogatót a feliratkozási oldalra!
  • Használjon Google AdWords kampányt a látogatottság növeléséhez!
  • A Google AdWords kampányban használjon több különböző módon megszövegezett hirdetést is!
  • Használja a Google AdWords konverzió mérési funkcióját annak érdekében, hogy tudja, hogy melyik hirdetési verzió hány feliratkozót (nem látogatót) hoz.
  • Amelyik hirdetés sokkal több feliratkozót hoz, annak a szövegezése alapján alakítsa át a tanulmány címét, alcímét.
  • Folyamatosan finomítsa a hirdetések és a feliratkozási oldal szövegét (pl. Google Website Optimizer segítségével), hogy maximálja a feliratkozási arányt.

Hova megyünk legközelebb?

Miután a fentiek alapján elkezd nőni adatbázisa, miután már elfogadható feliratkozási arányt produkál rendszere, fel fog Önben merülni az igény, hogy egyéb módokon is elkezdje hasznosítani épülő adatbázisát (pl. hogy bevételt generáljon :-). Ennek a mikéntjeiről fogunk beszélni a következő részekben!


 

Szép összefoglalás

Köszönöm!

Az utóbbi időben egyre több hangot lehet hallani, amik a hírlevél halálát jósolják. (Egyre több a kéretlen és a kért levél.)
Erről is olvasnék egy tanulmányt. Te mennyi időt jósolsz?

Csütörtök, 2010. Február 04. 11:10

rövid válasz

Most csak röviden, mert várnak egy megbeszélésen, viszont fontos a kérdés.

Amerikában már évekkel előbb elásták, többször eltemették, majd újra eltemették, majd újra. Most egyre több szakmai oldal veszi elő, beszélnek a feltámadásáról, majd az újrafeltámadásáról.

A lényeg, hogy él is virul, és ez a trend szépen lassan fel fog tűnni itthon is mindenkinek. Egyszerűen nem született meg az a dolog, ami helyettesíteni tudja, éppen ezért az összes nagy szolgáltató azon dolgozik, hogy ne legyen kéretlen levél és vírus terjedés e-mail-ben.

Én pl. nem emlékszem rá, hogy mikor kaptam utoljára kéretlen levelet vagy vírust e-mail-ben, miközben minden fontos hírlevelet megkapok, amit kértem.

(A Google vállalati szolgáltatását használjuk saját domain-es e-mail-hez.)

Szóval aki elássa az e-mail-t, az valójában saját magát ássa el! :-)

Üdv,
Balázs

Csütörtök, 2010. Február 04. 12:09

Kérdés

Kedves Balázs!

Ezt a mondatodat nem értettem, pedig asszem fontos.:

A Google vállalati szolgáltatását használjuk saját domain-es e-mail-hez.)

Mi az a Google vállalati szolgáltatás?

Köszönettel:

Balázs

Szombat, 2010. Február 06. 16:49

Google vállalati e-mail megoldások

Ez annyit jelent, hogy a @marketingszoftverek.hu e-mail címek már nem a saját szerverünkön vannak, hanem a Google-nél.

Így néz ki a gyakorlatban.

Itt vannak a részletek.

A legfontosabb előnyök nekem:

- spam mentesség
- soha többet nem kell amiatt bosszankodnom, hogy a gépem 10 percre elmegy szabadságra, amikor megnyitom az Outlook-ot (a saját email boxomban több, mint 10.000 e-mail felett)
- hatékonyan tudok keresni benne
- nagyon jól kezelhető üzenetszabályok

Üdv,
Balázs

Csütörtök, 2010. Február 11. 11:52

Köszönöm

Köszönöm Balázs, rendes srác vagy!

Csütörtök, 2010. Február 11. 12:17

ITT A GYÓGYSZER!

"Az erőszak a gyengék végső menedéke." (Isaac Asimov)

Csütörtök, 2010. Február 04. 19:38

én se hittem volna

Rengeteg impulzus (reklám) ér minket amúgy is (tv, rádió, újság, óriásplakát), ezeket én nagyjából ignorálom, de ami érdekel, mert hasznos infókat kapok, arról nem iratkozom le. Lehet, hogy 10 emailből csak 1-et olvasok el, de ha van egy jó kampány attól még vásárolhatok. Rengeteg email-t át lehet futni, a Twitter fejleszti ezt a képességet :)

Igazából szerintem is csökkent a hatékonysága, és azért kezdték el temetni, na meg egyre többen kezdték el (rosszul) használni, és a levelesfiókok csak duzzadtak.
Hosszú távon kell gondokozni, és türelmesnek lenni. Érdekesnek, tartalmasnak kell lenni.
Sajnos sokan elkezdik reklámokkal bombázni a feliratkozókat, ami ugye nem vezet sehova.
A mailmaster is egyre jobban tetszik :)

Csütörtök, 2010. Február 04. 20:15

A legjobbkor jött ez a sorozat!

Ugyanis pont ma álltam neki konkrétan a fenti műveleteknek. :) Jó látni így összeszedve a teendőket, és azt is, hogy talán még nem túl késő elkezdeni...
Köszönöm!

Csütörtök, 2010. Február 04. 21:03
  

Nagyon örülök! Kis síszünet után máris folytatjuk!

Üdv,
CsB.

Csütörtök, 2010. Február 11. 11:53

Hozzászólás

A mező tartalma nem nyilvános.
  • A webcímek és email címek automatikusan linkekké alakulnak.
  • Engedélyezett HTML elemek: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

További információ a formázási lehetőségekről


Ellenőrző kérdés
Ezt a kérdést azért tesszük fel, mert szeretnénk tudni, hogy Ön egy emberi lény és nem egy automatizált kommentező szoftver.
Image CAPTCHA
Kérjük, írja be milyen karaktereket lát a fenti képen!